Raastepöytä

Sari Venäläinen 20.2. 08:10

Markkinoijan horoskooppi 2019

Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing.

Kuka kohtaa pitkän tumman muukalaisen? Kuka pöhisee kuin kiljupönttö? Markkinointiväen horoskooppi paljastaa synkät salaisuudet sekä sen, kuka lopulta kapsahtaa Janne Katajan kaulaan.

Kauris

Kaurismarkkinoija on tyypillisesti hyvin käytännöllinen, rationaalinen, kurinalainen ja kulinaarinen ja siksi parhaimmillaan pizzaketjun markkinoinnissa. Hän pilkkoo ja kokoaa sujuvasti niin sosiaaliset sellerit kuin muutkin verkon yli keskusteluihin nousevat vihannekset markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavaksi dashboardiksi. Osallistuu alkuvuodesta kasuaalisti Twitter-keskusteluihin siitä, kuuluuko ananas pizzaan vai ei — ja vastaus on muuten kyllä, mutta vain tuoreeltaan eikä koskaan säilykkeenä.

Vesimies

Markkinoinnin vuosikellon kiertokulussa vesimiesmarkkinoija edustaa kevättä, joka vielä tuppaa jäämään talven jalkoihin. Siksi vesimiesmarkkinoijan suurin haaste on vesittynyt kamppis, paitsi kun kyse on vesilaitoksesta tai uimahallin kahviosta. Tulee erityisesti toimeen kalojen kanssa ja onnistuu siksi rakentamaan voittavan ekosysteemin viimeistään jäiden lähdettyä elokuussa. Innostuu markkinoinnin teknologiasta etenkin silloin, kun siihen liittyy workflow ja pettuleipä.

Kalat

Kalamarkkinoija toivoisi oikeasti olevansa senioridevaaja, mutta on toistaiseksi juuttunut korporaatioon tehtailemaan videoita työnantajamielikuvasta. Kalojen mielenliikkeitä hallitsee Neptunuksen kiertokulku, joka edustaa markkinoijan alitajuista tarvetta päätyä ponnisteluitta kulmahuoneeseen. Kalat ovat parhaimmillaan haastavissa tilanteissa, joissa niiden liukasliikkeisyys mahdollistaa yhteistyön vesimiehen kanssa.

Oinas

Oinaan heikkouksiin kuuluu se, että oinas on itse asiassa kuohittu pässi. Lopputuloksena syntyy lohkoketjuhypen sijasta puhetta pelkistä raitiovaunuista. Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen: oinas tapaa kolmantena adventtina pitkän tumman nuorukaisen, joka vie tältä jalat alta. Tämän myötä katukivetykseen iskeytynyt pää tuottaa parannuttuaan pelkkiä timanttisia ideoita. Siihen saakka liikevaihdon sijasta kasvaa kuitenkin vain maha.

Härkä

Härkä on markkinoijana härkäpäinen, eikä juuri kuuntele mitä muilla on sanottavana. Pökkää sarvella, jos tarve vaatii ja puhkuu savua sieraimesta aina, kun Facebook-päivityksestä ei kukaan tykkää sitten yhtään. Kaikesta kohkaamisesta huolimatta varsin turvallisuushakuinen markkinoija, joka osallistuu mielellään seminaariin. Iltaisin härkämarkkinoija haaveilee urasta UX-designerina sekä siitä, että saisi tehdä yksinkertaisesta monimutkaista.

Kaksonen

Pöhisee kuin kiljupönttö, muttei koskaan saa mitään valmiiksi. Kaksosmarkkinoijan mieli muuttuu niin usein, että ainoa mahdollinen toimintamalli on agile — joka onneksi sattuu juuri nyt olemaan trendikästä. Kaksosen suurin haaste on oppia pitämään suunsa kiinni enemmän kuin kymmenen sekuntia kerrallaan. Onnistuakseen tarvitsee ympärilleen tiimin, joka kerää bipolaariset ideat ämpäriin ja toteuttaa niistä vähiten toivottomat.

Rapu

Rapu on markkinointitiimin työn raskaan raataja, jota jokainen tiimiläinen rakastaa. Ravun kovan ulkokuoren alla piilevät pehmeä sydän sekä heikko vatsa, ja samalla rapu onkin erityisen altis sairastumaan vatsahaavaan, työuupumukseen sekä ripuliin kesken työmatkan. Storytellerin luonteella varustettu rapu saa tästä kuitenkin aikaiseksi mainion tarinan, jonka päätteeksi hänelle tarjotaan vaikuttajamarkkinointidiiliä maitohappovalmistajan kanssa siinä kesä-heinäkuun tienoilla.

Leijona

Huhujen mukaan leijonamarkkinoija saattaa olla ostajapersoona valepuvussa. Tämä näyttäytyy ylivoimaisena asiakasymmärryksenä sekä kilpailuetuna turkkiharjamarkkinoilla. Leijonan mielestä parasta markkinointia on ilmainen näkyvyys, koska siten saadaan susi muttei susikoiraa. Siksi leijonasta useimmiten tuleekin seuraavassa kehitysvaiheessaan markkinointijohtajan sijasta laatusertifioitu talouspäällikkö.

Neitsyt

Neitsyt on markkinointimaailman veli hento valkoinen, jonka työelämän motto on “Joka kuuseen kurkottaa, se Janne Katajan kaulaan kapsahtaa”. Traagista, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Neitsyen henkilöbrändi on moitteettomassa kunnossa, mutta siitä huolimatta hän syö kulttuurin aamupalaksi viimeistään toukokuussa.

Vaaka

Markkinointimaailman horoskoopissa sana VAAKA on itse asiassa lyhenne sanoista Vikkelän Analyyttinen Alati Ketterä AI. Tämä tarkoittaa, että vaaka itse asiassa on robotti ja siksi aina vähän parempi kuin kaikki muut. Samasta syystä vaakamarkkinoija ei koskaan kärsi silmäpusseista, univelasta, hysteriasta tai kaksoisleuasta. Menestyksen todistaa voitto Vuoden toimisto -kilpailussa.

Skorpioni

Skorpioni on markkinointitiimin riippumaton asiantuntija ja odottaakin nyt innolla, että vaaka tulisi ja tekisi työt hänenkin puolestaan. Riippumatossa loikoillessa skorpioni päättää ehdottaa robottiystävälleen korruptiomatkaa Tahkolle, sillä oluenhuuruisessa saunassa syntyvät parhaat ideat koko vuodeksi! Jäljelle jääneen ajan skorpioni käyttää väittelemällä LinkedInissä semantiikasta.

Jousimies

Jousimiehen markkinointistrategia perustuu jousiammuntaan: jos kaaripyssyn virittämiseen ei keskity riittävällä intensiteetillä, saattaa markkinointipanostus kajahtaa kohderyhmän sijasta lähimpään kelohonkaan. Siksi onkin turvallisempaa, kun räiskii mahdollisimman paljon ja moneen suuntaan — siten on joskus pakko osua myös maaliin.

Kirjoittaja Sari Venäläinen (@sarrrrba) on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing. Hän rakastaa erityisesti sisältömarkkinointia, ja kirjoittaa markkinoinnista B2B-lasit silmillään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö