Raastepöytä

Sari Venäläinen 25.4. 09:01

Markkinoinnissa tarvitaan polyamoriaa

Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing.

Markkinoijat laittavat liian helposti kaikki munat samaan koriin, vaikka polyamoriakin olisi vaihtoehto.

Monomania on kreikkaa, ja tarkoittaa pakkomielteisen itsepintaista yhden asian puolesta taistelemista. Monomaniasta kärsivä ajattelee siis vain yhdenlaisia ajatuksia päivästä toiseen.

Vastaavasti markkinoinnin monomaniassa on kyse siitä, että keskitetään kaikki aika ja huomio vain yhteen asiaan. Pahimmillaan ryhdytään vielä evankelioimaan sitä maailman ainoana totuutena.

Tiedättehän, on se porukka joka julistaa kuinka kylmäsoitto on kuollut. Toinen ääripää vastaa, että kaikki on turhaa paitsi puhelin, eikä mitään välimallin ratkaisua ole. Samalla joku toteaa, että arkussa makaakin PDF. Tai telkkarimainos, joka on alunperinkin ollut huru-ukkojen hommaa.

Osa tietää, kuinka rahanhukkaa ovat ainakin messut ja esitteet ja (kaikki) mainonta ja ainakin markkinoinnin automaatio, joka toisaalta saattaa olla sittenkin ihan jees. Ja Snapchat on kova, mutta Hesarin etusivun mainos on parempi, paitsi jos tekee videoita.

Videoita tietysti tekevätkin kaikki, tai ainakin kaikkien pitäisi tehdä. Tämän lisäksi kaikilla täytyy olla oma tekoäly, mutta sehän onkin jo ilmiselvää — ainakin jos on jotain tai joku ja tietää mistään mitään.

Toisinajattelijoille on tarjolla vuoronumero kortistoon.

Lopulta totta ovat vain H2H, B2H, A/B, B2B, PhD ja/tai HIV. Ja susikoira ROI. Yhtä kaikki tyhmää on kaikki se, mitä tehdään eri tavalla kuin joku toinen. Tai sitten on tyhmä, jos tekee samalla tavalla.

Nämä ovat tietysti ääripään esimerkkejä, mutta kuten kaikissa stereotypioissa, asuu näissäkin totuuden siemen. Aivan liian usein markkinoinnissa mennään täysillä yhden asian perässä, ja laitetaan innostuksen huumassa kaikki munat samaan koriin (usein vielä ajattelematta, mitä asiakas tästä kaikesta ajattelee).

Siksi ei ole mikään ihme että kuvatunlainen fanaattisuus vastaanotetaan usein silmää pyöräyttämällä: lähes uskonnollisia piirteitä saava paatos tuntuu yksinkertaisesti naiivilta ja aiheuttaa ylimielisyydessään enimmäkseen vastareaktioita.

Totuudesta riidellessä unohtuu myös se kaikista tärkein, eli asiakas. Asiakkaan maailma ei rajoitu vain yhteen kanavaan tai tapaan tehdä ja käsitellä asioita, ja tämän kieltäminen on pelkästään epärehellistä.

Siksi markkinoinnissa tarvitaan kahdenlaista polyamoriaa:

1. Markkinoinnin keinojen keskinäistä rakkautta, joissa osapuolia voi olla niin monta kuin niitä tyydyttävän lopputuloksen saavuttamiseksi tarvitaan (digitaalisen markkinoinnin keinojen hyödyntäminen ei tarkoita etteikö asiakkaille saisi enää soittaa).

2. Markkinoinnin polyamoriaa muiden organisaatiossa toimivien kesken. Edelleen on olemassa valtavasti markkinointiosastoja, joissa "digi ei tiedä mitä printti tekee" — ja sama toisin päin.

Vielä enemmän on niitä yrityksiä, joissa markkinointi erotetaan keinotekoisin keinoin viestinnästä, myynnistä ja asiakaskokemuksesta omiksi osastoikseen, jotka eivät juurikaan kommunikoi keskenään.

Polyamorisessa mallissa kaikkia näitä osa-alueita johdetaan yhtenä kokonaisuutena, jolla on yhteinen tavoite ja päämäärä: tyytyväinen asiakas, joka ostaa lisää ja kertoo siitä vielä kavereilleenkin.

Tämä tietysti vaatii paljon sekä strategialta että johtamiselta: siinä missä polyamoria toivotetaan tervetulleeksi, on pakko sanoa hyvästit siiloille — siitäkin huolimatta, että se tuntuu ilmiselvältä kliseeltä.

Näiden lisäksi rakkauden rinnalle tarvitaan rohkeutta, kuten aina markkinoinnissa.

Kirjoittaja Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing. Hän rakastaa erityisesti sisältömarkkinointia, ja kirjoittaa markkinoinnista B2B-lasit silmillään.

Kirjoitus aloittaa M&M:n uuden Raastepöytä-blogin. Uusi teksti julkaistaan joka toinen keskiviikko.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.