Kolumni

Tarja Virmala 13.3. 08:39

Markkinointi on taloutta

Markkinointi on pahaa -ajattelu on kulttuurissamme syvässä.

Olen pyrkinyt saamaan journalistien talousvalmennuksen ohjelmaan myös markkinointia, koska se vaikuttaa ratkaisevasti yrityksen talouteen. Mikään muu ei kasvata liikevaihtoa paitsi markkinointi ja sen kilpailukeino myynti.

Menihän se ohjelmaan ja otsikoksi tuli ”markkinoinnin synnit”. Outs! Markkinointi on pahaa -ajattelu on kulttuurissamme syvässä.

Se, että viestintäalan #metoo-tutkimus ja Finlaysonin Tom Of Finland -lakanat uutisoidaan kulttuurisivuilla, on saman ilmiön muita hyviä esimerkkejä.

Palataanpa talouteen. Osakeyhtiön tärkein tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Voittoa syntyy, kun tulot ovat suuremmat kuin kulut. Voittoa kasvatetaan joko liikevaihtoa lisäämällä tai kuluja pienentämällä.

Liikevaihto kasvaa, kun myynti kasvaa. Mitään muuta keinoa liikevaihdon kasvattamiseen ei ole. Myynti kasvaa markkinoimalla ja tekemällä tavoitteellista myyntityötä.

Voiton synnyttämisessä ja omistaja-arvon kasvattamisessa on kyse yksinkertaisesta matematiikasta. Siitä huolimatta hallituksista puuttuvat liikevaihdon kasvattamisen asiantuntijat. Suomen pörssiyhtiöissä on 700 hallitusjäsentä ja heistä kuusi on taustaltaan markkinoijia.

Jos jonkun, niin toimitusjohtajan pitäisi vastata ylärivin kasvattamisesta. Ja koska se kasvaa vain markkinoinnilla, pitää toimitusjohtajan olla hyvin kiinnostunut markkinoinnista.

Talousjohtajan tehtävä on vastata taloudesta. Yhtä paljon sekä tulevista että menevistä rahavirroista. Siksi hänenkin pitää olla kiinnostunut markkinoinnista.

Yrityksen menestyminen riippuu ratkaisevasti markkinoinnista. Voittoa ei voi tehdä vain säästämällä – yrittäneet olemme. Siksi markkinointia pitää käsitellä kaikilla talouskursseilla ja jokaisessa hallituksessa.

Tarja Virmala on Markkinoinnin ja luovuuden liiton MTL:n toimitusjohtaja.