Salatut elämät tv-sarja täytti viime viikolla tasan 20 vuotta, mikä kirvoitti useammankin markkinointiammattilaisen toteamaan, että he eivät ole eläessään katsoneet yhtään jaksoa kyseisestä keskimäärin yli 650 000 katsojaa keräävästä ohjelmasta.

Ehkä pitäisi.

Jos tehtävänäsi on jollain tavalla vaikuttaa suomalaisiin – kuten useimmilla viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevillä on – kannattaa olla edes auttavasti perillä niistä mediasisällöistä, joita suomalaiset kuluttavat, ja siitä elämästä, jota valtaosa suomalaisista elää.

Vastaanottajan asemaan asettuminen on keskeisessä roolissa kaikessa ihmisiin vaikuttamisessa. Siksi vaikuttamista käsittelevä kirjallisuus alkaen Dale Carnegien klassikkoteoksesta Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa korostaa keskustelukumppanimme näkökulman ja lähtökohtien ymmärtämistä.

Ymmärrystä erilaisista ihmisistä ja heidän arvoistaan, mielipiteistään ja käsityksistään voi lisätä seuraamalla laaja-alaisesti mitä maailmassa tapahtuu. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Ihmisillä on taipumus viettää aikaa samankaltaisten ihmisten parissa ja seurata omaa arvopohjaa heijastelevia medioita. Sosiaalisen median algoritmit vielä vahvistavat tätä käyttäytymistä: saamme nähtäväksemme samankaltaisia sisältöjä, joista olemme aiemminkin osoittaneet pitävämme.

Tällainen toiminta johtaa pahimmillaan oman ajattelun kaventumiseen: emme ole enää herkkiä näkemään saati ymmärtämään muunlaisia todellisuuksia kuin omaamme. Tällaisesta omassa kuplassa elämisestä keskusteltiin paljon viime eduskuntavaalien jälkeen. Eri ihmiset ihmettelivät julkisuudessa esimerkiksi perussuomalaisten suurta äänisaalista ja kertoivat, etteivät itse tunne ketään puoluetta äänestänyttä.

Monilla mainonnan suunnittelijoilla on edelleen paha taipumus suunnitella viestintää lähinnä omalle viiteryhmälleen. Mainoshahmoina seikkailee brooklyniläisten hipstereiden kaksoisolentoja tai parsonrussellinterrierejä – vaikka koirarotujen rankinglistoilla vuodesta toiseen juhlivat suomenajokoirat ja saksanpaimenkoirat voisivat puhutella huomattavasti laajempia kansankerroksia.

Kun haluat vaikuttaa ihmisiin, sinun on päästävä heidän päänsä sisään ja nähtävä maailma kuten he sen näkevät. Ihmisten mediavalinnat kertovat paljon heidän mieltymyksistään. Kun tiedämme, millaisista kirjoista, elokuvista, tv-sarjoista tai muista tarinoista ihmiset pitävät, osaamme myös paremmin suunnitella heitä puhuttelevia viestejä.

Jos päivittäinen reviirisi on pääosin Bulevardin eteläpuolella, laajenna vähän maailmankuvaasi ja yleissivistystäsi. Käy syömässä ABC:llä. Kuuntele Arttu Wiskaria. Lue Seiskaa. Ja sovi illaksi pikatreffit Ulla Taalasmaan kanssa.

Muussa tapauksessa on vaarana, että viestit vain omalle kuplallesi.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.