Vaikuttavin opiskeluaikana kuulemani yksittäinen lausahdus oli: ”Kaikki mitä ympäriltämme löytyy, on jonkun tekemää ja sen kaiken voi muuttaa. Ei ole mitään syytä olettaa, että se joku olisi yhtään fiksumpi tai taitavampi kuin mitä me pystymme olemaan.”

Tämä viisaus mielessäni olen tehnyt isoja päätöksiä. Päättänyt lähteä tislaamoyrittäjäksi, vaikka onnistumisen todennäköisyys ei päätä huimannut. Kuvitellut mielessäni, minkälainen maailman kuuluisi olla ja lähtenyt seikkailuun.

Viime vuosina tuo ajatus on kuitenkin tuntunut ontolta. Onko muutos itseisarvo? Ei ole.

Muutoshuuman sijaan haen merkityksellisyyden tunnetta. Luovassa työssä merkityksellisyys on huipussaan, kun pystyy muuttamaan ympäristöään enemmän omien arvojensa näköiseksi. Ulkoilmaihmisen on helpompi luoda uutta, kun työllistäjänä on vastuuta ja luonnonsuojelua painottava Patagonia. Lenkkareiden suunnittelu on merkityksellisempää, kun kokee olevansa kaltoin kohdellun Colin Kaepernick in puolella.

Minkä takia tislaamoyrittäjyys tuntuu merkitykselliseltä? Miksi maailmaan tarvitaan uusia väkeviä? Koska hyvien makujen ja tarinoiden ympärille kokoontuminen ja ystävyyksien vaaliminen on yksi niistä asioista, jotka tekevät elämästä elämisen arvoisen kaikkialla maailmassa. Meidän tarinamme alkoi jaetusta inspiraatiosta ruisviskilasillisen ympärillä. Joku päivä jonkun muun tarina alkaa tislaamamme lasillisen ympärillä.

Nimittäin kaikki mitä ympäriltämme löytyy, on jonkun tekemää ja sen kaiken voi muuttaa. Ei ole mitään syytä olettaa, että se joku olisi yhtään fiksumpi tai taitavampi kuin mitä me pystymme olemaan. Kunhan koemme sen muutoksen merkitykselliseksi.

Kirjoittaja on Kyrö Distilleryn brändijohtaja. Kolumni on julkaistu Markkinointi & Mainonnassa 6/2019.