Moni kirmaa tulevaisuuteen juosten, toiset pitävät kynsin ja hampain kiinni nykyhetkestä, joka jo huomenna on menneisyyttä. Tulevaisuus on siitä hankala, ettei kukaan tiedä varmasti miltä se näyttää ja mitä silloin tapahtuu.

Siksi moni pelkää tulevaisuutta. Tuntuu turvallisemmalta pysyä nykyhetkessä tai jopa haaveilla paluusta vanhaan kultaiseen aikaan. Vanhan hylkääminen, eli disruptio, on vaikeampaa meille neljänkympin rajapyykin ylittäneille kuin nuorille, joilla on vähemmän rasitteita menneisyydestä.

Kun viime syksynä lähdimme uudistamaan Mainostajien Liiton toimintaa, ohjaavaksi tekijäksi tuli "Väylä tulevaisuuteen". Lauseesta tuli sekä palvelulupauksemme että liiton uusi slogan. Moni ihmettelee, miksi. Siksi, että lupaamme tarjota jäsenillemme yhteisen matkan kohti tulevaisuutta, koska se on turvallisempaa ja taloudellisestikin kannattavampaa.

Siksi myös tänä vuonna 46. kerran järjestettävän Mainontapäivän teemana on tulevaisuus. Tämän mainostajien vuoden tärkeimmän työpäivän sisällön rakensimme kysymällä jäseniltämme sekä alan johtavilta asiantuntijoilta, miltä tulevaisuus näyttää. Sininen meri, luovuus, robotiikka, AI, vastuullisuus, kyberturvallisuus ja tunteet ovat kiteytymä päivän sisällöstä. Nyt näyttää, että näkemys tulevaisuuden teemoista osui oikeaan, koska tilaisuus täyttyy vauhdilla ja yrityksistä tullaan monen henkilön voimin.

Yhä useampi yritys hakee nyt yhtenäistä näkymää tulevaisuuteen ja opettelee puhumaan keskenään samaa kieltä. Tätä samaa odotetaan myös tulevaisuuden kumppaneilta. Mainos-, media-, sisältö- ja digitoimistojen sijaan nyt haetaan kumppaneita, jotka näkevät tulevaisuuden mahdollisuudet ja uhat samalla tavalla, puhuvat samaa kieltä, istuvat samoissa tiloissa, käyttävät samoja järjestelmiä ja tarkastelevat samoja raportteja kuin yrityksen omat työntekijät.

Samaan aikaan kun yhä useampi yritys ottaa markkinoinnin omaan haltuunsa, ulkopuolisia kumppaneita tarvitaan vahvistamaan omaa osaamista. Sama kehityssuunta toteutuu myös kansainvälisesti. Viime keväänä Tokiossa pidetyssä Global Marketer Week -tapahtumassa tästä kertoivat omalta osaltaan muun muassa Toyota sekä Unilever. Kuuntelemassa istuivat ne markkinoinnin palveluntarjoajat, jotka haluavat tulevaisuuden kumppaneiksi. Matkataan tulevaisuuteen siis yhdessä, tarkastellaan mahdollisuuksia avoimin mielin ja opetellaan puhumaan yhteistä kieltä. Finlandia-talolla 21.9. järjestettävä Mainontapäivä tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden.

Kirjoittaja on Mainostajien Liiton toimitusjohtaja.