Monilla aloilla vallitsee nyt työntekijöiden markkinat. Esimerkiksi data scientistien ja muiden digiammattilaisten linjat käyvät kuumina headhunttereiden soitellessa. Samaan aikaan työelämän merkityksellisyys ja yritysvastuu korostuvat. Varsinkin jos on varaa valita, työntekijöille ei ole aivan sama, millaista arvomaailmaa työnantaja edustaa ja millaiseen yrityskulttuuriin haluaa integroitua. Yritykseen ja sen arvoihin voi tutustua verkkosivuilla ja tutuilta kysellen, mutta mistä tietää, mikä meininki firmassa oikeasti on?

Maaliskuussa lanseerattu Alma Media n Tuntopalvelu toimii Tripadvisor in tapaan, mutta se rankkaa yrityksiä. Palveluun rekisteröitymällä yrityksiä voi tähdittää asteikolla 1–5 kuudella kriteerillä: tulevaisuudennäkymät ja uudistumiskyky, yrityksen vastuullisuus, turvallinen toimintakulttuuri, johtaminen ja esimiestyö, kollegat ja työyhteisö sekä palkka ja edut.

Anonyymejä arvioita

Tähtiarvion lisäksi yrityksestä voi kirjoittaa vapaamuotoisen julkisen arvion anonyymisti. Oletko koskaan hekumoinut ajatuksella, että voisit antaa julkista palautetta anonyymina nykyisestä tai aiemmasta työpaikastasi? Moni on jo tarttunut tilaisuuteen.

Eritoten jos yritys on saanut kymmeniä arvioita, avoimia vastauksia lukiessa voi saada näkemyksen siitä, millaiset arvot eri yrityksissä vallitsevat: Onko matalalattiajohtoa vai kankeaa hierarkiaa, kuinka paljon työntekijät saavat itse suunnitella työtään, ja mitkä ovat etenemismahdollisuudet, sallitaanko paikkaan ja aikaan sitoutumaton työskentely ja johdetaanko pelolla vai eikö johdeta ollenkaan.

Mutta entä, jos on tarve päästää oksentamaan kaikki edellisen työpaikan yyteissä patoutunut kuona ja katkeruus? Kaikki avoimet kommentoinnit moderoidaan Tuntopalvelussa ihmiskäsin ja vihapuheet ja muu loukkaava sisältö poistetaan. Rakentava kritiikki ja negatiivinen palaute päästetään läpi.

Yritys voi halutessaan poistaa kommentointimahdollisuuden, eli se joko on päällä tai ei ole. Sekin kertoo jotain yrityksestä, jos kommentointimahdollisuus on suljettu.

Entä onko kommenteille itsensä altistava yritys äärimmäisen läpinäkyvä vai tyhmä, koska vaikka yhden vastauksen perusteella ei kannata alkaa muuttaa yrityskulttuuria, voi parikin huonoa arvioita saada headhuntatun harkitsemaan kahdesti? Ja ainahan asialla voi olla trollaava kilpailija.

Organisaatiolle tällainen palvelu on riski ja mahdollisuus. Sen avulla voi katsoa rehellisesti peiliin. Jos keskiarvo näyttää alle kahta ja avoimissa vastauksissa kura roiskuu, se on merkki siinä missä muutkin taloudelliset luvut. Kun kommentteja on paljon ja laidasta laitaan, voidaan jo hahmottaa, mihin suuntaan kulttuuria ja brändiä kannattaa lähteä kehittämään.

Toki sana on vapaa, mutta on kaikkia osapuolia palvelevaa, jos arvioita kirjoitetaan totuudenmukaisesti ja rakentavasti eikä esimerkiksi kilpailijan mustamaalaus tai kosto mielessä. Sillä tavoin tällainen palvelu on oiva työkalu kehittää brändiä ja yritys saa työntekijät, jotka jakavat sen arvot.

Tunto-verkkopalvelu on osa Alma Media Oyj:n rekrytointiliiketoimintaa ja Alma Markets -liiketoimintasegmenttiä. Yritystiedot tulevat Alma Talent in yrityspalveluista, ja siihen on otettu mukaan kaikki yli 20 henkilöä työllistävät yritykset. Voidakseen antaa arvion palveluun pitää rekisteröityä.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.