Radikaalia maalaisjärkeä

Petteri Lillberg 6.11. 09:54 päivitetty 6.11. 11:10

Miten käy kasvun, kun talous ei kasva?

Petteri Lillberg

Onko tulevaisuuden markkinataisto siis keskinäistä koiratappelua ja toimijoiden yhteistä kilpajuoksua pohjalle? Tätä pohtii blogikirjoituksessaan Demos Helsingin Petteri Lillberg.

Ajatus kasvusta on sidottu voimakkaasti koko markkinoinnin ytimeen, oikeutukseen ja terminologiaan.  Markkinointi on myyntimäärien lisäämistä, hintapreemion rakentamista ja markkinaosuuden kasvattamista. Kasvu on ajatuksissamme mahdollistanut niin hyvän kuin sen jakamisenkin.

Mutta mitä, jos talous ei kasvakaan merkittävästi? Ja en nyt puhu kukin vuorollaan tulevista mahdollisista lamoista, taantumista ja laskusuhdanteista, vaan syvällisestä uudelleenmäärittelystä siitä, mitä on tulevaisuuden taloudellinen toimeliaisuus. On nimittäin enemmän kuin todennäköistä, että monet eurooppalaiset taloudet, Suomi mukaan lukien, ovat astumassa pidempiaikaiseen matalan, perinteisen talouskasvun aikakauteen.

Onko tulevaisuuden markkinataisto siis keskinäistä koiratappelua ja toimijoiden yhteistä kilpajuoksua pohjalle? Kilpajuoksua, jossa vanhentunut Eurooppa pärjää kovin huonosti uusia taloustiikereitä vasten.

Me kaikki olemme nähneet mitä yrityksissä tapahtuu markkinakasvun hidastuessa. Hinnanalennukset, kulukuurit ja yt-neuvottelut ovat tällöin yritysjohdon tuttuja lääkkeitä mihin tahansa vaivaan. Harmi vaan, että hoito tappaa usein myös itse potilaan.

Kasvun ideologian loppua onkin vaikea myydä massoille, oli sitten kyse meistä tavallisista kuluttajista tai tulostavoitteiden kanssa painivista yrityspäättäjistä. Varsinkin, jos kaikki tulevaisuuskestävä, ilmastoystävällinen ja terveellinen keventävät lompakkoa lyhyellä tähtäimellä enemmän kuin se entinen meininki. Kohtuutalouskin kuulostaa kummasti saavutetuista eduista luopumiselta, puhumattakaan linkolalaisesta huutelusta ja pessimismistä.

Ajatus kasvusta on sidottu voimakkaasti tulevaisuudenuskoon, niin yksittäisellä kansalaisella kuin yrityksissäkin. Kuka esimerkiksi ei ole kuullut lausetta "yritys, joka ei kasva, kuolee"? Miten me sitten menestymme, palkitsemme ja elämme mukavampaa elämää, jos tilille ei tule enemmän fyrkkaa? Mitä maailmankuvaa me myymme ja markkinoimme?

Ehkä meidän tulee hylätä koko termi kasvu. Tai ainakin kokonaan määritellä se uudestaan. 

Mitä, jos yrityksen ja sen eri toimintojen kuten markkinoinnin rooli onkin moniulotteisempi, inhimillisempi ja edistyksellisempi? Miten autamme ihmisiä elämään enemmän omannäköistä elämää? Miten yhteiskunnasta tulee reilumpi sekä kaikenlaista osaamista ja kyvykkyyksiä arvostavampi? Miten ratkaisemme viheliäitä ongelmia yhdessä, emme johtoryhmien norsunluutorneissa? Miten teemme näistä yrityksen arvon mittareita ja positiivisesta yhteiskuntavaikutuksesta markkinoinnin tuloskortin?

Ehkä tulevaisuudessa, puhummekin ihmisen kasvusta.

Demos Helsingin Petteri Lillberg kirjoittaa aikamme ilmiöistä, totuuksista ja asioista, joista voi olla monta mieltä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö