"Tubecon, mikä teillä on meininki!" NikojaSanttu-tubekanava kaksikko Niko ja Santtu huudattivat yleisöä Messukeskuksen pimeydessä lauantaina. Ennen kuin kaksikon DJ-setti on ohi, sama kysymys kuultiin vielä viiteen kertaan. Meininki oli kirkumisesta päätellen vähintään erittäin hyvä. Osa lapsista meni onnesta tilttiin, ja ainakin tämä faija hämmästeli.

Kuudetta kertaa Helsingissä järjestetty Tubecon houkutteli viikonloppuna Messukeskukseen 17 500 nuorta ja heidän hieman eksyksissä olevaa vanhempaansa. Tapahtuma oli loppuunmyyty lauantain pääpäivänä. Perjantaina järjestettiin myös ammattilaistapahtuma Tubecon Industry Day.

Tubeconista on kehittynyt tubettamisen kulttuuria täydellisesti peilaava tapahtuma, jossa pääpaino ei ole mobiililaitteiden ruuduissa, vaan kohtaamisissa, elämyksissä, oppimisessa, keskusteluissa ja siinä Nikon ja Santun kyselemässä meiningissä. Kuulin kotimatkalla jälkikasvultani tapahtumasta harvinaisen "5/5"-arvion.

Viime vuosina Tubeconista on luotu myös vientituote, sillä suomalaista konseptia on myyty ja myydään menestyksellä ulkomaille. Viime Tubeconissa tutustumassa olivat ranskalaiset järjestäjät ja kolmen viikon kuluttua järjestetään Toulousessa ensimmäinen ranskalainen Tubecon. Tänä vuonna Messukeskuksessa meininkiä ihmettelivät romanialaiset tapahtumajärjestäjät. Tubeconeja on jo järjestetty muun muassa Ruotsissa ja Espanjassa.

Helsingin Tubecon on lippulaivatapahtuma, jossa uudet ominaisuudet ja ideat esitellään ensimmäistä kertaa. Vuoden 2019 Tubeconissa oli enemmän vieraita kuin viime vuonna ja silti tapahtuma-alue tuntui väljemmältä. Tubeconin sisällöstä vastaavan Suomen tubettajat ry:n puheenjohtaja Jussi Koski sanoo suunnittelussa on panostettu siihen, että tunnelma pysyisi rentona. Faijakävijänä kiitän sitä, että opettavainen linja on mukana: kiinnostavia ja rohkeita paneelikeskusteluja riitti.

Tubecon on raikkaan kaupallinen, mutta osaa olla kaupallisuuden suhteen vastuullinen nuorten kohderyhmien takia. Jussi Kosken mukaan monet brändit ymmärtävät koko ajan paremmin, millä tavalla Tubeconissa voi parhaiten olla mukana. Tubecon 2019 sponsoreina olivat muun muassa Elisa, Silja Line ja Stockmann. Viimeksi mainitun muotinäytös oli täydellinen esimerkki siitä, millaista tapahtumasisältöä tehdään sukupolvelle, jonka keskittymiskyky on lyhyempi kuin tämä virke. Stockan muotinäytös päälavalla kesti korkeintaan viisi minuuttia. Kun faija ihmetteli, lapsi juoksi jo pelialuuelle.

"Tänä vuonna uutena pääyhteiskumppanina Aku Ankka ja he ovat erittäin hyvin alusta asti tajunneet, mistä tässä on kysymys. Toki on myös paljon brändejä ovat yhtä hoomoilasina kuin monet muutkin aikuiset", Koski naurahtaa.

Tubeconin perinteisiin kuuluu, että vanhemmat pyörivät eksyneen näköisinä pimeydessä ja kertovat toisilleen, etteivät ymmärrä, mistä puhutaan tai kuka on Tixtuu. Haluaisin uskoa, että yhä useammat vanhemmat oikeasti ymmärtävät tubekulttuurin merkityksen ja mahdollisuudet. Lapsille Tubecon on kohtaamisia, kommunikaatiota, unelmien toteutumista ja metrilakua. Ja tietysti tubettajia.

Niko ja Santtu ovat esimerkki siitä, millä vauhdilla tubekulttuurin tähtisysteemi toimii. Kaksikko tunnetaan holtittoman tuntuisista videoista – heidän videonsa "Kuka pysyy pisimpään pahvilaatikossa voittaa 1000e" oli ykkönen TubeAwardsin yleisöäänestyksessä. Viime vuonna Niko ja Santtu olivat pieniä tekijöitä, joita ei päälavalla nähty. Mutta yhdeksän kuukautta sitten julkaistulla videolla on tätä kirjoitettaessa 1,5 miljoonaa katsomiskertaa.

Tänä vuonna kaksikolla on 240 000 tilaajaa YouTubessa ja he olivat Tubeconin päälavan päätähtiä. Niko ja Santtu naurattivat ja huudattivat yleisöä, esiintyivät Stockan muotinäytöksessä, vetivät DJ-keikalla myös oman biisinsä ja kuin muistuttaakseen nuoruuden innosta, vetivät keikkansa niin pitkäksi, että mikrofonit laitettiin pois päältä kesken kaiken. Faija ihmetteli, lapsi nauroi.