Tämä on Nescafé-pikakahvin suurin lanseeraus koskaan. Näin kerrottiin Nescafén tiedotteessa viime vuoden huhtikuussa. Kyseessä oli Suomen suosituimman pikakahvin Nescafé Kullan koostumuksen uudistuminen: pikakahviin oli lisätty kokonaisista pavuista jauhettua kahvia, myös purkkia oli muotoiltu uusiksi.

Pikakahvinkin valmistus alkaa kahvipavuista, joten rohkenen väittää, että Nescafé Suomen suurin lanseeraus koskaan tehtiin viime viikon perjantaina, kun Nescafén pikakahvin ja Minttu Räikkösen yhteistyö julkistettiin.

Olemme kovimpia kahvinjuojia maailmassa. Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen mukaan vuonna 2017 Suomeen tuotiin raakakahvia noin 67 miljoonaa kiloa, mutta pikakahvia vaivaiset 1,4 miljoonaa kiloa. Suomen Nestlén Nescafén myynnistä vastaavan Niina Koskisen mukaan pikakahvi on täällä koettu ”epäaidoksi ja hankalaksi”.

Makuasioista ei voi kiistellä, mutta ehkä mainonnallakin voidaan vaikuttaa kulutustottumuksiin. Oikea ihminen pönöttävän purkin ja koostumusselostuksen sijaan toimii paremmin. Se on tiedetty Paulig illa jo tovi.Kansallispukuinen Paula-tyttö on ollut Pauligin kahvibrändilähettiläs vuodesta 1950. Yli puolet Suomen kahvimarkkinoista on Pauligin hallinnassa.

Suomen Nestléllä brändilähettilään palkkaamista ei ollut aiemmin mietitty, kunnes Minttu Räikkönen otti yhteyttä, ja nyt hänen avullaan halutaan poistaa pikakahviin liittyviä epäaitouden myyttejä.

Mielenkiintoinen seikka yhteistyössä tosiaan on se, että aloitteen sanotaan tulleen Räikköseltä, mikä lisää aitouden vaikutelmaa. Hän on intohimoinen pikakahvin juoja, samoin kuin miehensä Kimi. Räikkösillä ei muuta kahvia juodakaan kuin Nescafé Goldia. Se kiinnosti myös mediaa, jota oli tupa täynnä yhteistyön lanseerauksessa. Minttu Räikkösen kahvinjuontitavoista sai lukea viikonlopun lööppejä myöten. Ja jos klikkasit tätä juttua, kiinnostanee se sinuakin.

Se, että Minttu Räikkönen tarjoutuu brändilähettilääksi, on firmalle kuin firmalle pieni jackpot ainakin Suomen markkinoilla. Yhteistyö näkyy Instagramissa, missä Räikkösellä on 156 000 seuraajaa. Koskinen ei paljasta budjettia, mutta sanoo, että seuraavan kahden vuoden aikana ”leijonanosa” kaikesta markkinointikommunikaatiosta tullaan tekemään Räikkösen kanssa.

Ja näin Minttu Räikkönen juo aamukahvinsa: Kolme lusikallista Nescafé-Kulta -pikakahvia kuumaan veteen, loraus kookosöljyä ja kauramaitoa.

Vapise Paulig, suomalaisista ollaan tekemässä nyt pikakahvikansaa.