Monella menisi varmaankin voileipä väärään kurkkuun, jos suosikkisarjan tauolla pyörähtäisi Suomessa käyntiin mainos, jossa nuori nainen käy hakemassa rohkeutta rakkautensa tunnustamiseen pullosta – ja lopussa kaikki taputtaisivat.

Näitä on nähty Kiinassa: Nuori nainen käy pyörähtämässä ravintolan pöydässä istuvan miehen lähellä, mutta kääntyy kannoiltaan. Seuraavaksi hän kaataa jalkalasiin pullosta vaaleanpunaista kuplajuomaa, tsemppaa itseään ja menee takaisin pöydän ääreen.

Jälleen hän kääntyy takaisin. Seuraa vielä uusi kierros ja uusia kulauksia. Lopulta nainen menee kertomaan miehelle, mitä mielessä liikkuu. Mainoksen voi katsoa tästä.

Kiinan mainontaa sääntelevä viranomainen on kieltänyt kyseisen mainoksen ja muita taiwanilaisen Sawow-merkkisen juoman mainoksia, kertoo verkkolehti Quartz.

Toisessa mainoksessa nuori nainen naukkailee kuplajuomaa yksinään. Naisella on selvästi sydänsuruja, ja siemailun edetessä hän alkaa leikkimielisesti flirttailla lehdessä kuvatulle miehelle. Rohkaistuu selvästi, taitaa toeta sydänsuruistaan.

Kolmannessa nuori nainen säntää hörppyjä otettuaan pussailemaan lentopallon pelaajaa pelikentälle. Muut naiset ovat tohkeissaan; niin rohkeaa.

Quartzin mukaan joissakin pullojen etiketeissä on sloganeita kuten ”tarvitsen rohkaisua”. Alkoholia näissä juomissa on 3,5 prosenttia. Viesti tuntuu melko selvältä, vaikkei kiinaa osaisikaan: alkoholi tuo naisille rohkaisua. Tai ihmisille - mutta ainakin tässä kuvastossa rohkaistujat ovat naisia.

En tunne Kiinan mainosmaailmaa tai mainonnan sääntelyä. Pari vuotta sitten maassa kuitenkin kohistiin pesuainemainoksesta, jossa kiinalaisnainen tyrkkäsi tummaihoisen miehen pesukoneeseen. Tämä oli muuttunut pesukoneessa aasialaismieheksi.

Voisikin kuvitella, että nopeasti kehittyvässä ja vaurastuvassa maassa nähdään ajoittain melkoisia ylilyöntejä – etenkin kun ”sallitun” rajat ovat muutoinkin muutoksessa. Voihan nyt kiellettyjen mainosten ajatella kertovan myös siitä, että seksuaalisuuteen suhtaudutaan aiempaa avoimemmin. Naistenkin roolit muuttuvat.

Kiinalaisviranomaiset perustelivat alkoholimainosten kieltämistä sillä, että mainokset ohjaavat nuorten kehitystä väärään suuntaan. Eivät ne kovin tervettä viestiä lähetäkään. Sääntelijä on kuitenkin hereillä.

Suomessa alkoholilaki määrää, että mainokset eivät saa luoda kuvaa, jonka mukaan alkoholinkäyttö edistäisi sosiaalista tai seksuaalista menestystä. Muistaako joku, milloin ja miten tätä on viimeksi koeteltu?