Naistenpäivä näyttää erilaiselta eri puolilla maailmaa. Vaikkapa Kiinassa se kuulostaa juuri siltä, miksi sen ei toivoisi typistyvän: shoppailupäiväksi ja jumalattarien hemmottelupäiväksi.

Meilläkin päivään tuntuu usein liittyvän juuri tämä kuuluisa hemmottelu.

Ei sillä, pieni luksus arkipäivään on toki mukavaa, kukat kauniita ja suklaa suloista.

Tällaiset jutut kuitenkin vievät naistenpäivää yhä kauemmas varsinaisesta tarkoituksestaan. Eivätkä ne juuri vaikuta arkeen tai vie maailmaa eteenpäin.

Eikä maailma ole siten valmis – edes täällä Suomessa – ettei naistenpäivän alkuperäistä tarkoitusta kannattaisi muistaa.

Naistenpäivähän sai alkunsa 1900-luvun alkupuolelta Yhdysvalloista ja Euroopasta erilaisesta liikehdinnästä, jossa vaadittiin lisää oikeuksia naisille, esimerkiksi parempia työoloja ja äänioikeutta.

YK virallisti juhlapäivän vuonna 1975, ja sen jälkeen sitä on juhlittu eri puolilla maailmaa maaliskuun 8. päivänä.

Nyt YK muotoilee verkkosivuillaan, että kansainvälinen naistenpäivä on hyvä hetki muistaa jo nähtyä kehitystä, vaatia muutosta ja juhlia niiden tavallisten naisten rohkeutta ja päättäväisyyttä, jotka ovat tehneet työtä yhteisöjensä eteen.

Onkin ollut ilahduttavaa nähdä, minkälaisia tapahtumia ja tempauksia yritykset ovat tänä vuonna järjestäneet naistenpäivänä tai sen tienoilla näiden hemmotteluhommien lisäksi. Tässä joitakin esimerkkejä.

Ainakin teknologia-ala näyttää ottaneen ajankohdan osuvasti omakseen ja varsin tyylikkäällä tavalla.

Oheislaitteita valmistava Logitech järjestää peliaiheisen striimaustapahtuman, jolla halutaan lisätä huomiota pelialan naisille ja kasvattaa tasa-arvoisuutta pelaajien kesken. Tapahtumaan kuuluu myös varainkeruu, jonka tuotto lahjoitetaan parempaan puhtaan juomaveden saatavuuteen kehittyvissä maissa.

Microsoft taas polkaisi pystyyn #SurfaceTheWomen-kampanjan, joka nostaa valokeilaan teknologia-alalla työskenteleviä naisia. Ajatuksena oli kannustaa lisää naisia alalle. Kampanja päättyi tänään, ja Microsoft lahjoittaa tietokoneita Mimmit koodaa -hankkeeseen.

Rahoitusalallakin tapahtuu. Nordea lanseeraa tänään Global Gender Diversity -rahaston, joka sijoittaa sukupuolten välistä tasa-arvoa edistäviin yrityksiin eri puolilla maailmaa.

Jos yritykset kutsuvat naisia kuluttamaan naistenpäivänä, on toki mainiota, jos se edistää jotenkin naisten asemaa. Näin on tehnyt ainakin Lindex, joka kertoo lahjoittavansa kymmenesosan naistenpäivän myynnistä WaterAid-järjestölle.

Eikä tavaratalo Stockmann inkaan tempaus hullumpi ole: Stockmann muutti nimensä viime vuonna Stockwomanniksi, ja jatkaa tänä vuonna samalla linjalla. Se voi olla monista pinnallista, mutta toisaalta muistuttaa hilpeällä tavalla rakenteista, jotka voivat olla ovelasti näkymättömissä.

Samassa hengessä sanomalehti Karjalaisen etusivulla komeili tänään nimi Karjalatar.

Hyvää naistenpäivää kaikille!