Raastepöytä

Sari Venäläinen 23.1. 08:24

Niin kauan kuin kauppaa tekevät ihmiset, on mielikuvilla merkitystä

Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing.

Hyvä brändi auttaa pääsemään oikeisiin neuvottelupöytiin.

Markkinoinnin trendit vuonna 2019 ovat listausten perusteella aivan samat kuin viimeiset viisi vuotta.

Tekoälyä (ehkä jo tänä vuonna?), ääniohjausta (“Hei Siri, kerro vitsi!”), videoita (arvalla päätetään ovatko ne tänä vuonna pitkiä, lyhyitä vai liveä), personointia (“Hei {{ subscriber.first_name }}”), aitoutta ([insert silmiä pyöräyttävä emoji]), interaktiivista, aaärrää, veeärrää ja niin edelleen.

Yhteistä näille kaikille on se, että melkein aina on kyse yksittäisestä formaatista, työkalusta tai taktisesta toimenpiteestä — hyvin harva, jos mikään, listaus ottaa kantaa niihin asioihin, joilla on oikeasti liiketoiminnan kannalta merkitystä.

Lopputuloksena moni markkinoija päätyy tänäkin vuonna laskemaan blogiartikkelien määrää, twiittien keräämiä sydämiä tai sitä, kuinka suurella todennäköisyydellä saa kenkää seuraavissa YT-neuvotteluissa.

Jos minä saisin päättää, olisi vuoden 2019 trendilistauksessa vain yksi kohta:

1 — Yritykset muistavat jälleen, mikä merkitys on brändillä

Yksinkertaista matematiikkaa: kilpailuetu on sitä vahvempi, mitä hankalampi se on kopioida. Helposti kopioitavia ovat tuotteet, ominaisuudet tai palvelukonseptit. Hieman vaikeammin kopioitavia voivat olla esimerkiksi äänensävy somessa tai tapa tehdä markkinointia.

Mahdoton kopioitava sen sijaan on brändi. Siksi se on parhaimmillaan yrityksen kaikista arvokkain kilpailuetu, jota on vaikea horjuttaa — ja juuri siksi sen pitäisi olla ihan jokaisen yrityksen agendalla tänä vuonna.

Brändin merkitys korostuu erityisesti silloin, kun ei eletä sitä kaikkein huikeinta nousukautta. Silloin hyvä brändi muun muassa auttaa pääsemään oikeisiin neuvottelupöytiin. Lisäksi ostajan positiivinen ennakkokäsitys yrityksestä on aika paljon mukavampi lähtökohta keskustelulle, kuin “en ole koskaan kuullutkaan”.

Puhun muistamisesta, koska mitään uutta tässä ei ole. Muutaman viime vuoden aikana brändistä ja sen merkityksestä pitkän aikavälin menestykselle on kuitenkin puhuttu hämmästyttävän vähän. Brändi on ikään kuin unohtunut muistolehtoon siksi aikaa, kun olemme joukolla opetelleet käyttämään markkinoinnin teknologiaa.

Ja silti niin kauan kuin kauppaa tekevät ihmiset, on mielikuvilla merkitystä. Siksi pelkkä teknologia ei mitenkään riitä, vaan tarvitaan myös paljon muuta — muun muassa brändiä (ja polyamorista lähestymistä muutenkin).

Houkutus etsiä pikavoittoja keinolla millä hyvänsä on ymmärrettävä, mutta lyhytnäköinen ratkaisu. Markkinoinnissa tärkein oikotie on ymmärtää, ettei mitään oikotietä oikeastaan olekaan. “Hei {{ subscriber.first_name }}” ei vielä yksinään sitouta ketään.

Siksi brändi.

Kirjoittaja Sari Venäläinen (@sarrrrba) on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing. Hän rakastaa erityisesti sisältömarkkinointia, ja kirjoittaa markkinoinnista B2B-lasit silmillään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö