Elämä häkissä, ”autot kuuluvat teille” ja ulkoistuslakien purku. Muutama esimerkki siitä, kuinka kaikesta markkinoinnin ja viestinnän tärkeyden korostamisesta huolimatta aina on joku, joka istuu tyytyväisenä pelisilmänsä päällä.

Helsingin Sanomien lukijat saivat maanantaiaamuna huomata tuijottavansa lehden kannessa killistelevää viattoman näköistä marsua. Koko sivun ilmoituksen otsikko kysyi, voiko elämä häkissä olla hyvä. Alla oleva teksti selosti, että marsut, hamsterit ja kanit elävät häkeissään ja että vastaavissa oloissa kasvatetaan myös turkiseläimiä.

Kyse on siis Suomen Turkiskasvattajien kampanjasta, jonka tarkoituksena lienee ollut alan heikon maineen kiillottaminen.

Joo-o.

Mainoksessaan Turkiskasvattajat kehottivat vielä osallistumaan keskusteluun Facebookissa. Sinne kertyikin jo aamupäivän aikana satoja enemmän tai vähemmän tyrmistyneitä kommentteja.

Tietenkin.

Ilmoitus on tökerö ja se osoittaa paitsi kyseenalaista makua myös olematonta kykyä tulkita vallitsevaa asenneilmastoa.

Ainutlaatuinen se ei silti ole. Kökköä tilannetajuaan on viime päivinä alleviivannut esimerkiksi kokoomus tuomalla Autot kuuluvat teille -kampanjan ihmisten ilmastonmuutospelon keskelle.

Sama onnistui yksityisten terveysyhtiöiden johtajilta viikonvaihteessa. Pihlajalinnan ja Mehiläisen johtajat vaativat, että kuntien sote-ulkoistuksia rajoittavat lait purettaisiin nyt, kun sote on kaatunut.

Eivätkö terveyspomot ole havainneet yksityisiä vanhuspalveluja koskevaa kriisikeskustelua ja sitä seurannutta kansalaisten hätää ja huolta? Olisi ehkä sittenkin kannattanut odottaa hetki lakien purkuvaatimusten kanssa.

Koska mokia ei voi kokonaan välttää, halpa tapa välttyä pahimmilta ylilyönneiltä on kierrättää julkisuuteen päätyvät hengentuotteet ja lausunnot jonkinlaisen sisäisen miniraadin kautta.

Metodin heikkous on, että se toimii vain, jos ympärille on palkattu muitakin kuin ajan ilmiöistä piittaamattomia nyökkääjiä.