Kolumni

Elise Pietarila 29.5. 08:46 päivitetty 29.5. 09:34

Onko yritysvastuu täyttä huuhaata?

Elise Pietarila

Elise Pietarila aloittaa M&M:ssä yritysten yhteiskunnallisia ulottuvuuksia kommentoivana kolumnistina.

Vuonna 2006 taloustieteilijöiden seminaarissa esiteltiin uusi peliteoreettinen markkinatilanne. Talouden karvalakkimallissahan yritykset tarjoavat hyödykkeitä ja maksimoivat voittonsa, kuluttajat taas kysyvät ja maksimoivat hyötynsä. Tarjonnan ja kysynnän kohdatessa – ta-daa! – markkinoiden näkymätön käsi ojentaa meille tuotteen hinnan.

Seminaarissa kaksi taloustieteilijää ehdotti julkaisussaan mallia, joka huomioi kuluttajien kysynnässä arvostuksen vastuullisuuteen ja yritysten voiton maksimoinnissa vastuuttomuuden peittelyn vaikeuden. Jos molemmat kasvavat tarpeeksi, mallin mukaan kaikkien yritysten kannattaisi siirtyä vastuullisiksi. Ei mitään rakettitiedettä, mutta raikas näkökulma tuohon aikaan.

Yleisöstä nousi vanhempi taloustieteilijä, joka hieman huvittuneena kertoi pitävänsä artikkelia huuhaana. Tämän herran nimi oli Björn ”Nalle” Wahlroos.

Artikkelin kirjoittajat puolustivat näkökulmaansa. Nähtävillä oli orastavaa kulutta- jien eettistä liikehdintää. 1970-luvun Nestlé- ja 1990-luvun Shell-boikottien jälkeen kepin rinnalle oli ilmestymässä myös porkkana. Reilun kaupan hieman kalliimmat banaanit olivat tästä tuore signaali. Ja mitä vastuuttomuuden peittelyn vaikeuteen tuli: YouTube oli juuri perustettu, Facebook ja Google vain joitain vuosia aiemmin.

Minä olin tietysti se parikymppinen änkyttävä ja kämmenhikinen ekonomisti, tuon huuhaa-artikkelin toinen kirjoittaja. Nyt aloitan täällä M&M:ssä yritysten yhteiskunnallisia ulottuvuuksia kommentoivana kolumnistina aikana, jolloin yhtiöt viestivät usein kuin aktivistit, kuluttajat äänestävät lompakoillaan ja lähes jokainen tuote sisältää jäämiä sitä myyvän yrityksen arvomaailmasta.

P.S. Nalle – olisi mahtavaa kuulla mitä nykyisin ajattelet näistä talouden ja moraalin sekamarkkinoista. Jos tarjoan vaikka kupposet soijalattea?

Kirjoittaja on valtiotieteiden maisteri, elokuvaaja, yrittäjä sekä taloustieteen penkkiurheilija.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö