Kolumni

Jaakko Veijola 12.3. 14:44

Pukeudun naistenvaatteisiin

Outi Järvinen
Jaakko Veijola

Markkinointi sukupuolen kautta on maailman ja mahdollisuudet puolittavaa.

Vuosi sitten palloilin Pietarissa ylellisiä brändejä myyvässä naistenvaatekaupassa. Mukaani tarttui jännä musta jakku, joka konvertoitui Allegrossa miesten mustan puvun yläosaksi. En tehnyt sille mitään, päätin että näin nyt on. Ja hyvin sillä on Savoyt ja sen sellaiset pärjännyt.

Roomasta ostin niin ikään naistenosastolta muodikkaan housuhaalarin ja Tel Avivissa venyvät beiget erikoishousut naistanssijoille. Vetskari ja nappi saattavat olla ”väärällä” puolen, mutta ei niitä kukaan niin syynää.

Koko ajatteluni nyrjäytti muuan vuosi optikkoni todettuaan, että elämässä tietyn laatutason jälkeen sukupuoli menettää merkityksen. Tässä viikolla lounas erään naispuoleisen viestintäjohtajan kanssa sai innostuneen alun: meillähän on samat silmälasit ja samasta paikasta!

Parfyymit jaamme vaimoni kanssa vaihdellen niitä keskenämme. Tax-free-osastoilla tuoksut markkinoidaan sukupuolen mukaan. Kuitenkin laadukkaan niche-kategorian tuoksun äärellä sukupuoli navigaation päätösankkurina loistaa poissaolollaan. Frederic Mallen liikkeessä minulle suositeltiin ruusuista Portrait of a Ladya.

Markkinointi sukupuolen kautta on maailman ja mahdollisuudet puolittavaa. Ajatelkaapa, jos asuntoja, musiikkia, kirjoja, viinejä tai lounaita alettaisiin myydä sukupuolen mukaan?

Ja nyt joku sanoo, että nehän ovat tehty jaettaviksi: siksi niissä ei ole sukupuoleen perustuvaa navigointia. Mutta leviäähän tuoksu ja vaatetuksella puolestaan haluamme kunnioittaa muita.

Annikki Karvisen loppuunmyynnissä sovitin kaikkia jäljelle jääneitä poppanoita, mutta pentele: en saanut mitään niistä istumaan. Ehkä niin oli tarkoitettu. Rajansa kaikella.

Kirjoittaja Jaakko Veijola on luova suunnittelija ketterään suunnitteluun erikoistuneessa Wörksissä. Kolumni on julkaistu Markkinointi & Mainonnassa 5/2019.