Raastepöytä

Sari Venäläinen 5.12. 08:59

Rakas Joulupukki, joko ensi vuonna markkinoijat pääsevät johtoryhmään?

Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing.

Markkinoinnin tuloksista puhuminen on liian usein suoritteiden luettelua sen sijaan, että puhuttaisiin bisnesvaikutuksista.

Rakas Joulupukki!

Tämä vuosi on ollut markkinoijan näkövikkelistä katsottuna hieno. Tuntuu melkein, kuin suomalaisella markkinointiosaamisen kentällä olisi otettu oikein kunnon harppauksia eteenpäin. Eron vuoden takaiseen huomaa esimerkiksi siitä, miten vielä viime jouluna mietittiin kuuluuko markkinointi johtoryhmään vai ei, kun nyt ollaan päästy kiistelemään jo siitä, olisiko markkinoijille sijaa myös yritysten hallituksissa.

Vastaukset: kyllä, ei, ehkä, tai se vähän riippuu.

Paikka johtoryhmässä ei ole mitään mitä armosta annetaan, vaan positio, joka täytyy lunastaa. Sama pätee hallituspaikkoihin. Siitä taas ei ole lainkaan apua, että katkerasti harmitellaan miten "meidän firmassa ei markkinointia arvosteta".

Valitettavasti syyllinen arvostuksen puutteeseen löytyy useimmiten peilistä. Markkinoinnin tuloksista puhuttaessa ei pitäisi olla lainkaan kyse siitä, mihin kaikkeen työaika meni, vaan siitä mikä vaikutus teoilla on ollut. Ja juuri tässä markkinointi on perinteisesti kompastunut omiin jalkoihinsa.

Siksi en toivo joululahjaksi arvostusta markkinoinnille, vaan sitä, että markkinoijat itse ymmärtäisivät tähdätä ihan kunnolla korkeammalle. Kun markkinointi perustelee olemassaolonsa bisneksen kannalta relevanteilla mittareilla, ei kukaan enää kyseenalaista markkinoinnin arvoa.

Oloni ei ole toivoton, sillä olen päässyt aitiopaikalta näkemään miten kehitystä tapahtuu. Vielä kaksi vuotta sitten monet meidänkin asiakkaistamme halusivat ostaa yksittäisiä työsuoritteita: vaikkapa neljä blogikirjoitusta kuukaudessa. Nykyisin yksikään heistä ei enää ole kiinnostunut laskemaan yksittäisiä taktisia toimenpiteitä, vaan seuraamme ennen kaikkea niiden vaikutusta bisnekseen.

Sama toistuu myyntitilanteissa: asiakas haluaa tyypillisesti ostaa kasvua liiketoiminnalle, ja kumppanin tehtäväksi jää etsiä keinot.

Korkealle tähtäämisellä en tarkoita pelkästään nousemista johtoryhmiin, vaan sitä, että tehdään ihan kaikki ensi vuonna vähän paremmin. Se pitää sisällään oman henkilökohtaisen kasvun, sekä myös sen, että vaaditaan kumppaneilta enemmän.

Niin, että voisitko, rakkahin Joulupukki, varmistaa, että tulevasta vuodesta tulisi vähintään yhtä hieno kuin tästäkin? Että markkinointi oivaltaisi roolinsa ennen kaikkea kaupallisena funktiona, ja että näkisimme sen seurauksena yritysten johtoryhmissä sekä hallituksissa entistä enemmän markkinoinnin osaamista? Ei siksi, että "markkinointi nyt vain kuuluu johtoryhmään", vaan koska paikka siellä on ansaittu.

Kiitos!

Tonttumaisin terveisin Sarba.

Kirjoittaja Sari Venäläinen (@sarrrrba) on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing. Hän rakastaa erityisesti sisältömarkkinointia, ja kirjoittaa markkinoinnista B2B-lasit silmillään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö