Ruudun Voimalla

Sanna Wester 4.12.2017 13:27

Turvattomuus on uusi musta – paitsi televisiossa

Antti Mannermaa
Screenforce Finlandin toimitusjohtaja Sanna Wester.

Television mediaympäristö on aina tiedossa. Mainokset saa turvallisesti esitettyä omalle kohderyhmälle, eikä pelkoa ekstremistisisällöstä samalla näytöllä ole, kirjoittaa Screenforce Finlandin toimitusjohtaja Sanna Wester.

Juttelimme eilen naisten kesken #metoo-ilmiön voimasta ja keskustelusta, jonka se on ympäri maailmaa nostanut esiin. Ranskalainen kollegani kertoi, miten ensimmäistä kertaa turvattomuudesta puhuminen on noussut Ranskassa otsikoihin. Milanossa asiasta ei juuri puhuta, ”meillä on kuitenkin takana 20 vuotta Berlusconia”, lisäsi toinen mukana ollut. Meilläkin #dammenbrister ja muu keskustelu on tuonut naisten turvattomuuden esiin yhteiskunnassa, jossa turvallisuuden pitäisi olla itsestäänselvyys.

Siinä vaiheessa, kun naiset kantavat takinkauluksessa nuppineulaa voidakseen tökkiä metrossa lääppijät kauemmas, on turvattomuus normi, johon varaudutaan. Nuoret kasvavat tähän maailmaan, jossa koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu. Nuoret opettelevat medialukutaitoa myös, samasta syystä.

Mediassa käydään samantapaista turvattomuuskeskustelua mediasisällöistä ja mediaympäristöistä. Varsinkin suuret kansainväliset jätit Facebook ja YouTube ovat saaneet osansa siitä, mihin mainokset sijoittuvat ja mitä kaikkea oman brändin vieressä näkyykään. Vastuullisuuden noustessa yrityksissä tärkeämmäksi kuin aiemmin, on mediaympäristölläkin väliä.

Brand safety on termi, joka on ollut paljon esillä viime aikoina. Jos kauan ja harkiten rakennettu asiakasluottamus ja brandi esiintyvät vihapuheen tai ekstremistiryhmän sivuilla, voi luottamus olla mennyttä hyvin nopeasti. Tässä suhteessa mediat eivät todellakaan ole samanarvoisia turvallisuuden suhteen.

Mikä Youtubessa voi tulla yllätyksenä, ei televisiossa tule. Television mediaympäristö on aina tiedossa. Mainokset saa turvallisesti esitettyä omalle kohderyhmälle, eikä pelkoa ekstremistisisällöstä samalla näytöllä ole.

Mainostajan takinkauluksessa ei televisiokampanjan aikana tarvitse pitää nuppineuloja.

Kirjoittaja Sanna Wester on kaupallisten televisioiden yhteisorganisaation Screenforce Finlandin toimitusjohtaja.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.