Raastepöytä

Sari Venäläinen 4.7. 08:25 päivitetty 5.7. 10:38

Saako henkilöbrändi pitää kesälomaa?

Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing.

Henkilöbrändissä on pohjimmiltaan kyse siitä, millaisen kuvan itsestään antaa, ja mitä muut sen seurauksena henkilöstä ajattelevat, kirjoittaa Sari Venäläinen.

Saako henkilöbrändi kesälomailla? Lyhyt vastaus: saa.

Lyhyt vastaus tosin vaatii taustalleen hieman pidemmän keskustelun siitä, onko koko termi ihan turha ja huttua. Lyhyt vastaus on kyllä.

Pitkä vastaus on, että se vähän riippuu, kuten aika usein näissä hommissa. Eihän kukaan haluaisi puhua myöskään digitalisaatiosta tai inbound-markkinoinnista tai social sellingistä — ja silti puhumme niistä. Ankeaa tai ei, loppujen lopuksi näitä termejä tarvitaan, jotta saadaan edes jonkinlaiset raamit sille mistä puhutaan.

Henkilöbrändissä on pohjimmiltaan kyse siitä, millaisen kuvan sitä itsestään antaa, ja mitä muut sen seurauksena henkilöstä ajattelevat. Työelämäkontekstissa tämä tarkoittaa käytännössä oman asiantuntijuuden näkyväksi tekemistä, ja parhaimmillaan profiloitumista oman alan erikoisasiantuntijaksi. Ultimaattinen tavoite on olla top of mindissa silloin, kun omasta erikoisalasta keskustellaan. Se, jolle soitetaan kun asiasta tarvitaan lausunto.

Ei mitään rakettitiedettä — näinhän homma on toiminut "aina". Siksi ainoa konkreettinen muutos on, että sosiaalisen median kanavat ovat mahdollistaneet aiempaa suuremman yleisön tavoittamisen entistä helpommin. Siksi aika monelle kysymys "saako henkilöbrändi olla kesälomalla" tarkoittaa samaa kuin "saako kesälomalla olla tekemättä LinkedIn-päivityksiä?".

Täysin absurdia. Saa olla tekemättä, mutta saa myös tehdä. Ihan oman mielen mukaan.

Samalla tavalla ratkaisu henkilöbrändin kesälomailumietiskelyihin on jokaisen omissa käsissä. Enemmän olisin huolissani, jos otsikon kysymys tuntuu jonkun mielestä oikeasti relevantilta, koska ei se ole.

Todennäköisesti kukaan ei edes huomaa oliko palvottu henkilöbrändi lomalla vai ei.

Kirjoittaja Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing. Hän rakastaa erityisesti sisältömarkkinointia, ja kirjoittaa markkinoinnista B2B-lasit silmillään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yrityskaupat

22.11.2018 08:30

Orkla ostaa Kotipizzan

Norjalaisen monialayhtiö Orklan ostotarjous on 23 euroa osakkeelta.