Yritysvastuuverkosto Fibs julkaisi eilen yhdessä Setan, Accenture n ja IBM:n kanssa opaskirjan, joka auttaa työyhteisöjä huomioimaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt työpaikoilla.

Vieläkö tällaista, vuonna 2019 tarvitaan? Kyllä. Vaikka asenteet ovat vapautuneet ja Suomi on kansainvälistynyt, edelleen monella työpaikoilla voi heittää homovitsejä, haukkua homoksi tai vain ulossulkea vähemmistöjä joko tietoisesti tai tietämättömyyttään. Kuten Aalto ee:n toimitusjohtaja Pekka Mattila sanoi oppaan julkistamisen yhteydessä pidetyssä paneelissa: "Elämme edelleen heterosukupuolinormin täyttämässä maailmassa."

Suuryritykset ovat avainasemassa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteuttamisessa. Ne työllistävät suuren osan suomalaisista ja niiden pitäisi esimerkillään näyttää olevansa syrjimättömiä työpaikkoja. Myös nuoret haluavat, että yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin.

Vielä liian moni yritys on valinnut hiljaisuuden. Niiden vastuullisuusraportissa voidaan mainita tasa-arvo tarkoittamalla lähinnä naisten ja miesten asemaa. Seksuaalivähemmistöjä ei edes osata ajatella tasa-arvon kannalta. Näkyvää tukea seksuaalivähemmistöille voidaan pitää jopa maineriskinä. Syitä on monia ja ne ovat kaikki huonoja.

Jos työnantajasta vaikuttaa siltä, että hänen työpaikallaan ei vähemmistöjä ole, hän on väärässä. Sillä heitä on, mutta he eivät jostakin syystä uskalla kertoa sitä. Ja jos pelko pitää heidät kaapissa, he eivät koe työpaikkaansa turvalliseksi.

Seksuaalivähemmistöjen tietoinen huomioiminen työpaikalla hyödyttää yritystä. Työntekijän hyvinvointi paranee, kun hän kokee olevansa työssään turvallisesti omana itsenään. Tehokkuus ja luovuus kasvavat, kun työntekijä voi antaa parhaansa. Myös mielikuva yrityksestä kehittyy myönteisemmäksi ja helpottaa rekrytointia. Avoimuudella tavoittaa myös vähemmistöön kuuluvia kuluttajaryhmiä.

Miten yritys voi osoittaa, että yhdenvertaisuus kuuluu aidosti sen arvoihin? Tapoja on monia, ja ne on mahdollista linkittää omaan liiketoimintaansa. Aina voi tukea Pride-tapahtumaa, kuten vaikka Stockmann, Clas Ohlson ja Burger King ovat tehneet. Käyttämällä mainonnassaan vähemmistöjä arkisissa tilanteissa, kuten Ikea, jonka kuvastoissa esiintyvät homoparit lapsineen. Osoittamalla pienillä teoilla tukensa, kuten Accenture, jonka työntekijät voivat valita henkilökorttiinsa sateenkaarinauhan. Sekoittamalla sateenkaaridrinkkejä, kuten monet ravintolat tai painamalla Tom of Finland -taidetta tekstiileihinsä, kuten Finlayson.

Voi myös tehdä kuten Nokia, joka allekirjoitti viime vuoden lopussa ensimmäisenä suomalaisyrityksenä YK:n suositukset liiketoiminnalle seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien tukemiseksi. Nokia on ilmoittanut tekevänsä aktiivisesti työtä varmistaakseen, että sen jokainen työntekijä voi tuntea olonsa työssään turvalliseksi ja hyväksytyksi.

Fibsin ja kumppaneiden julkaisema Sateenkaariväki-opas kuuluu paitsi jokaisen yrityksen hr:n myös markkinointiosaston pakollisiin luettaviin. Sillä vähemmistöön kuuluvia ei ole vain työkavereina, heitä on myös yhteistyökumppaneissa ja asiakkaissa.