Raastepöytä

Sari Venäläinen 21.11. 08:10

Sinä et ole asiakkaasi

Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing.

Kirves kiinnostaa sekä metsänomistajaa että kirvesmurhaajaa, mutta sama markkinointiviesti ei silti pure molempiin.

Minä en oikein tykkää tuosta. Liian pinnallisesti kirjoitettu. Turkoosi on hyvä väri, jos siihen ei sekoiteta keltaista, koska siitä tulee mieleen uima-allas, johon on valunut pissaa. Ja olisi kivempi, jos tässä videossa olisi alussa meidän historiikki ja konsernijohtajan tervehdys.

Musta tuntuu ja minä tykkään -tyyppiset kommentit ovat arkipäivää siellä, missä suunnitellaan yritysten markkinointia.

Ilmiö koskee leimallisimmin visuaalista ilmettä, mutta yhtä lailla samat musta tuntuu -perustelut seisovat tulosten tiellä myös kaikilla muilla osa-alueilla. Päätöksiä tehdään todella helposti omien mieltymysten perusteella ilman, että tullaan uhranneeksi ajatustakaan sille, mikä asiakasta oikeasti kiinnostaa.

Tähän sortuvat aika-ajoin kaikista kokeneimmatkin ammattilaiset, ja oman itsensä kautta asioiden ajattelu on toki ihan luonnollista ja inhimillistä. Ongelmatonta tämä ei kuitenkaan ole. Mutta miksi?

Vastaus on yksinkertainen: sinä et ole asiakkaasi — eikä markkinointia tehdä sinulle.

Ajatuksesta saa parhaiten kiinni kärjistyksen avulla: kirves kiinnostaa yhtä lailla sekä metsänomistajaa että kirvesmurhaajaa, mutta sama viesti ei kuitenkaan (onneksi) tehoa molempiin. Siksi täytyy tietää kenelle myydään ja miksi. Molemmissa on kysymys siitä, että tunnemme asiakkaamme, ja olemme oikeasti kiinnostuneita niistä haasteita, joihin meillä on tarjota ratkaisu.

Hyvää tässä on, että useimmat asiat saa selville iha reilusti kysymällä. Ikävää taas se, että se on työlästä — ainakin jos vertaa siihen, että perustaa tekemisensä olettamuksiin.

Kaikista pahinta on kuitenkin se, ettei lopputuloksena syntyvät markkinointi ehkä näytä juuri siltä, kuin itse haluaisi. Ammattilainen osaa kuitenkin keskittyä oman lempivärinsä sijasta asiakkaaseen. Koska, pardon my buzzwords sekä jatkuva samojen asioiden toistelu: asiakaskokemus on ihan oikeasti kaikki kaikessa.

Kirjoittaja Sari Venäläinen (@sarrrrba) on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing. Hän rakastaa erityisesti sisältömarkkinointia, ja kirjoittaa markkinoinnista B2B-lasit silmillään.