Kiinalaisen verkkojätti Alibaba n masinoima myyntirieha Sinkkupäivä paukutti taas yllätyksettömästi uusia myyntiennätyksiä.

Vuonna 2014 myynti oli 9,3 miljardia dollaria, sitä seuraavana vuonna 14,3 miljardia. Vuonna 2016 kauppa kävi 17,8 miljardilla, mistä se hyppäsi viime vuonna 25,3 miljardiin.

Tänä vuonna ensimmäinen miljardi meni rikki jo minuutissa ja 25 sekunnissa, ja viime vuoden myynti ohitettiin jo iltapäivällä. Puolenyön jälkeen myyntimittarit huusivat 30,8 miljardia dollaria.

Kymmenen vuotta sitten aloitettu myyntirieha on jo kasvanut selvästi ohi Yhdysvaltain Black Fridayn ja Cyber Mondayn yhteenlasketun myynnin, ja ostoshulabaloota seurataan ympäri maailman.

Ennätysluvut eivät enää erityisemmin hämmästytä.

Kiinnostavia ne ovat silti. Sinkkupäivän myyntilukuja on nimittäin pidetty jonkinlaisena kiinalaiskulutuksen mittarina – joskin Alibaba yrittää kasvattaa Sinkkupäivää enemmän ulkomaillekin.

Viime aikoina esimerkiksi kauppasota Yhdysvaltain ja Kiinan välillä on aiheuttanut epävarmuutta Kiinan talouteen, ja maan talouskasvu hidastuu. Epävarmuudesta kertoo sekin, että Alibaba itse heikensi aiemmin tässä kuussa koko vuoden myyntiennustettaan.

Heikentyvästä kulutusinnosta on kielinyt viime aikoina esimerkiksi elokuvalippujen ja automyynnin lasku, kertoo uutistoimisto Reuters.

No, Sinkkupäivän myynti kasvoi tuntuvasti, ja Alibaban hallituksen varapuheenjohtaja Joe Tsai hehkutti sunnuntaina, ettei kauppasota Yhdysvaltain ja Kiinan välillä jarruta kiinalaisen keskiluokan nousua.

Hongkongilaislehti South China Morning Post arvioi Tsain kommenteista kertovassa jutussa, että ostosriehan myyntiluvut varmaankin keventävät huolia siitä, että kauppasota heikentäisi kuluttajaluottamusta. Alibaba omistaa lehden.

Huomionarvoista kuitenkin on, että huomattavasta kasvusta huolimatta tämän vuoden myynnin lisäys oli hitainta koskaan. Saa nähdä, missä luvut ovat ensi vuonna.

Tuntuu selvältä, etteivät Sinkkupäivän myyntiluvut voi kasvaa loputtomiin. Mutta nähdäänkö sitä päivää?

New York Times huomauttaa, että kun Sinkkupäivän kasvu jossain vaiheessa hidastuu selvästi, koko konsepti voi muuttua, ja se voi keskittyä vaikkapa viikon myynteihin päivän sijaan. Tai sitten tapahtuu jotakin aivan muuta.

Tämä on helppo uskoa. Ehkä seuraava Sinkkupäivän yllätys liittyykin johonkin muuhun kuin myyntilukuihin.