Kolumni

Katiye Vuorela 10.4. 10:36

Sisäinen majakka

Pekka Karhunen
Katiye Vuorela

Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorela pohtii kolumnissaan, miten vaikeaa heittäytyminen on.

Ihmisen yksi vaikeimmista tehtävistä on johtaa toisia ihmisiä. Luoda merkitystä sille, mitä kukin tekee – kuitenkin niin, että siitä hyötyvät muutkin kuin ihminen itse. Yhdessä, mutta yksittäinen ihminen huomioiden.

Markkinointi ja viestintä syntyvät usein ihmisen tai tiimin luovuudesta, ideasta. Se soljuu sisältä ulos. Luomisen tuska helpottuu, jos kuunnellaan, mitä voisi ammentaa ulkoa sisään. Ihminen on kuitenkin usein yksinäinen omien ajatustensa kanssa. Itseensä tai omiin ideoihin ei pidä rakastua liikaa.

Johtaminen on myös markkinoinnissa se juttu. Toisaalta pitää laskea tarkasti, mutta rämäpäisyyttä ei saisi unohtaa. Toiveajattelua ja tulehtuneita päähänpinttymiä pitäisi välttää, mutta ihmistä ei saa koskaan unohtaa.

Ei pidä hypätä mukaan jokaiseen bisnestrendiin, mutta kaikesta työtä yksinkertaistavasta ja helpottavasta asiasta olisi napattava kiinni. Silloin jää aikaa olla ihminen ja kehittää uutta. Ovet pitäisi avata tekoälylle, automaatiolle ja mitä kaikkea muuta ympärillä onkaan. Silloin jää aikaa luovuudelle.

Vähään ei pitäisi tyytyä, mutta tarvitaan suoruutta uskaltaa sanoa se vaikeakin asia. Kompromisseja ei pidä tehdä edes pakon edessä. Peruutuspeiliin ja menneisyyden katteeseen ei pidä uskoa.

Ratkaisevaa on asenne. Viisikymppisenäkin sitä haluaisi nähdä itsensä mieluummin uusia trendejä haistelevana kuin tulevaisuuden pelottavana ja uuvuttavana näkevänä.

Vastuu on ihmisellä itsellään. Pysyäkö perinteisenä mainosmiehenä tai -naisena vai hypätä muutokseen mukaan? Tallata entisiä polkuja vai kuunnella sisäistä majakkaa? Sitä pohti Armi Ratia aikoinaan.

Kirjoittaja on Elisan viestintäjohtaja. Kirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonnassa (7/2018).