Mikkelissä on syntynyt valtava kalabaliikki kaupungin uudesta brändistä ja sloganista.

Eniten intohimoa on tuntunut synnyttävän iskulause "Ihan Mikkelistä."

Mikkelin kaupunginhallitus joutui äänestämään imagonrakentamisen etenemistä, koska brändin uudistamisen kaupunginhallitukselle esitellyt kaupunginjohtaja Timo Halonen oli valmis palauttamaan koko asian uuteen valmisteluun. Kaupunginhallitus päätti kuitenkin edistää brändityötä.

Maakuntalehti Länsi-Savo haastatteli kuntien brändäyksestä väitellyttä Seppo Rainistoa, jonka mielestä iskulause "Ihan Mikkelistä" ei ole ollenkaan hyvä.

"Sitä voidaan pitää vitsinä. Lisäksi iskulauseen pitäisi toimia myös englanniksi", Rainisto totesi.

On hyvä, että Mikkeli kiinnittää huomiota brändiinsä. Muuttoliike nimittäin myllää Suomea ja ratkaisee alueiden tulevaisuuden. Edes Mikkelin tapaiset reilun 50 000 asukkaan maakuntakeskukset eivät välttämättä ole enää tarpeeksi houkuttelevia muuttokohteita.

Aluetutkija Timo Aron mukaan on yhä enemmän merkkejä siitä, että että keskikokoiset kaupungit eivät pysty kilpailemaan isompien keskusten kanssa osaavasta työvoimasta. Se on uusi ilmiö Suomessa.

Neljä viidestä Suomen sisällä muuttavasta on alle 35-vuotiaita. Nuorten aikuisten asumisvalinnoilla on siis yhä suurempi vaikutus siihen, mitkä alueet menestyvät. Jos kaupunkien pitäisi valita yksi ikäryhmä, johon kohdistaa markkinointinsa, Aron valinta olisivat 25–35-vuotiaat.

Mikkelin kaupunginjohtaja Halonen myönsi syksyllä Talouselämän haastattelussa, että Etelä-Savolla on imago-ongelma. Alueen vahvuudet ja kasvualat eivät näy ulospäin.

"Mielikuva Etelä-Savosta on se, että alue taantuu poismuuton ja väestön ikääntymisen vuoksi. Meidän pitäisi olla haluttava paikka asua ja tehdä töitä."

Jos Mikkeli haluaa vedota nuoriin aikuisiin, slogan "Ihan Mikkelistä" ei ole ollenkaan huono.

Se on vitsikäs, rento ja itseironinen. Itselle naureskelu kertoo vahvasta itsetunnosta. Siihen pystyvät vain he, jotka luottavat siihen, että kelpaavat heikkouksineenkin. Luottavatko mikkeliläiset siihen, ettei heidän kaupunkinsa ole ihan perseestä?

Kouvolalaiset ovat siihen pystyneet. Lempinimi Kouvostoliitto liittyy kolossaaliseen arkkitehtuuriin, samoin leikkimielinen slogan "Kouvola – kaikkea kivaa betonista". Sen nimisellä sivustolla on Facebookissa yli tuhat tykkääjää. Lauseella "Kouvola – kappale kauheinta Suomea" myydään esimerkiksi t-paitoja ja mukeja.Très hipster!

Tein vuosi sitten listan kuntien sloganeista. Voit lukea sen täältä. Listaa tarkastelemalla selvisi, että tyypillinen slogan kehuu kunnan kauneutta (Kyyjärvi - Keskellä kaunista luontoa), elämisen laatua (Pomarkku - Yhteisöllisyyttä ja idylliä), palveluja (Paimio - Lähipalvelut ja maaseudun rauha) tai yritysystävällisyyttä (Pyhäntä - Yrityskunta).

Totesin jo tuolloin, että kuntien iskulauseita ei valitettavasti voi kehua erityisen huumorintajuisiksi, leikkisiksi tai rohkeiksi.

Mikkelillä olisi nyt siihen mahdollisuus. Toivottavasti kaupunki ei jätä sitä käyttämättä.

Kirjoittaja on kotoisin Imatralta. Se kertoo olevansa erityinen paikka, suoranainen kansallisihme.