Pari viikkoa sitten Nordea n asiakaspalvelu haastoi Twitterissä muutaman kilpailevan pankin ja pari vakuutusyhtiötä sekä Verohallinnon, VR :n ja Elisa n asiakaspalvelun sosiaalisessa mediassa leviävään bottle cap challengeen eli potkaisemaan juomapullon korkin irti pullosta ja julkaisemaan tempusta kuvatun videon.

Elisan Ilari, OP :n Mona, If in Annabel tarttuivat haasteeseen, ja Nordean Lotta, Ville ja Aino tsemppasivat.

Tällä viikolla OP:n asiakaspalvelu heitti nordealaisille ja muille vastahaasteen: ”Haastamme teidät #eläse -haasteeseen! Ideana on toteuttaa joku itselle tärkeä ja merkityksellinen teko 24h sisällä. Meidän huimapää Mona kävi suorittamassa pitkällisen haaveensa, eli benjihypyn! Mites teillä?”

Haaste liittyy OP:n #kaikenvoikorvatapaitsielämän-kampanjaan. Haastetut vastasivat kukin tyylillään, ja OP:n asiakaspalvelun Markku kommentoi tviittejä iloisesti.

Haasteista selvästi innostunut OP:n asiakaspalvelu jatkoi vielä toissa päivänä haastamalla muut asiakaspalvelut emoji-päivän kunniaksi valitsemaan suosikki-emojinsa.

Joko pankkien asiakaspalveluissa on kesällä todella hiljaista ja tylsää tai sitten some-haasteet ovat tietoinen osa viestintästrategiaa. Joka tapauksessa pankkien some-tekemisessä näkyy hieman samaa henkeä kuin Verohallinnon somessa. Ne eivät ota itseään liian vakavasti.

Verohallinnon toiminta sosiaalisessa mediassa on toki yhä omaa luokkaansa. Jotakin kertoo se, että perinteiseltä maineeltaan sangen kuivakan verottajan ASMR-videot palkittiin vaikuttajamarkkinoinnin Vuoden Valinnat -kilpailussa hauskuudestaan.

Sama aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on jatkunut tänäkin vuonna. Verohallinto muun muassa onnistui hiljattain aktivoimaan seuraajiaan tarjoamalla Twitterissä mahdollisuuden pyytää verotusaiheisia Twitter-kansikuvagraafeja. Hauska, yllättävä ja vieläpä suoraan Verohallinnon omaan toimintaan liittyvä tempaus!

Suoraan omaan toimintaan liittyy myös joulukalenteri, jossa joulu saapuu kesän keskelle. Sen avulla verottaja on muistutellut, että perinteisesti joulun alla tileille ilmestyneet veronpalautukset maksetaan tänä vuonna jo elokuussa.

Verohallinto on osoittanut, että tylsinä pidetyistä ja paljon numeroita ja lakipykäliä sisältävistä aiheista saa sosiaaliseen mediaan hauskaa ja toimivaa sisältöä, jonka avulla voidaan välittää oman toiminnan kannalta olennaista tietoa.

Pankitkin ovat vähitellen huomanneet, että palveluissa olevista häiriöistä ja niiden korjaamisesta raportoimisen ja esimerkiksi maksukorttien käyttöön liittyvien ohjeiden välissä voi somessa julkaista myös hauskaa ja kevyttä sisältöä. Tämä tuo brändiä lähemmäs kuluttajia ja samalla myös rakentaa mielikuvaa työpaikasta, jossa nutturan tai kravatin ei tarvitse olla liian kireällä.

Seuraava askel on saada yhä rohkeammin myös varsinainen informaatio hauskaan, sosiaaliseen mediaan sopivaan muotoon, kuten Verohallinto on jo tehnyt. Se, että aihe ei lähtökohtaisesti ole kansalaisten mielestä hauska, ei ole mikään syy olla kertomatta siitä hauskasti.