Sosiaalinen sukellusvene

Mikko Nisula 4.2.2014 08:24 päivitetty 3.3.2016 14:49

Älä ole mahtava. Ole merkityksellinen.

Mikko Nisula on Vaikutustoimisto Zipipop Freudin suunnittelija.

Tänäänkin monet yritykset käyttävät arvokasta aikaa tai rahaa sellaisten sisältöjen tuottamiseen, jotka eivät koskaan nouse kunnolla esille sosiaalisessa mediassa.

Kaikki yritysten sisällöntuotanto ei voi olla mahtavaa, ainutlaatuista tai merkittävää. Mutta se voi olla merkityksellistä.

Sisältö ei tietenkään voi olla merkityksellistä kaikille vaan sille tietylle kohdeyleisölle jolle kyseinen kirjoitus, video tai kuva on tarkoitettu ja tuotettu.

Jos sisältö onnistuu olemaan samalla myös mahtavaa ja ainutlaatuista kuten WestJet viime jouluna, niin aina vain parempi, mutta yhdenkään yrityksen sisällöt eivät voi jatkuvasti olla erityisiä tai merkittäviä.

Jotkut onnistuvat olemaan mahtavia kerran tai kaksi vuodessa, jotkut eivät koskaan. Mutta sisällön ainutlaatuisuudesta tai vähemmän erityisestä luonteesta huolimatta kaiken sisältömarkkinoinnin tulisi aina olla relevanttia sen kohderyhmälle.

Olen seurannut väittelyä tilanteesta, jossa sisällön tarjonta on eksponentiaalisesti räjähtänyt, vaikka sisällön kysyntä on pysynyt tasaisena.

Väittämä on, että yritykset maksavat aina vaan enemmän ja enemmän saadakseen kuluttajat näkemään sisältönsä, sillä sisällön määrän jatkuvasti kasvaessa ei aika sen kulutukseen kuitenkaan voi kasvaa.

Vuorokaudessa on kuitenkin edelleen 24 tuntia, joten olen myös itse taipuvainen sille kannalle, että sisällön luominen ja tuottaminen on yrityksille yhä kalliimpaa ja haastavampaa maailmassa, jossa meillä on hyvin rajallinen aika kuluttaa sitä kaikkea.

On totta, että ainutlaatuinen ja hämmästyttävä sisältö nousee aina esille - siitäkin huolimatta, että meille kohdennetun sisällön määrä kasvaa kasvamistaan.

On myös paremmassa asemassa olevia suurempia yrityksiä, jotka jakavat paljon sisältöä ja joilla on tarpeeksi budjettia nostaa omat sisältönsä jatkuvasti esille niiden enemmän tai vähemmän erinomaisesta luonteesta huolimatta.

Tänäänkin monet yritykset käyttävät arvokasta aikaa tai rahaa sellaisten sisältöjen tuottamiseen, jotka eivät koskaan nouse kunnolla esille sosiaalisessa mediassa.

Tämä johtuu siitä, että sivuston omistajilla ei ole resursseja tuottaa erityisen mahtavaa sisältöä tai käyttää mainostusta nostamaan sitä paremmin näkyville. Tuskin kaikki ovat vielä edes ymmärtäneet sisältöjen markkinoinnin vaikutusta kokonaisuuteen.

Oma ohjeeni sisällöntuotannon haasteeseen on olla ja pysyä merkityksellisenä viestin vastaanottajalle.

Merkityksellisellä sisällöllä yritys voi kytkeytyä kohderyhmän päivittäiseen elämään ja pysyä kosketuksissa heihin. Yrityksen täytyy kohdella, puhua ja käyttäytyä heidän kanssaan kuten ihmiset käyttäytyvät. Yritysten täytyy valita sanat niin, että ne tarkoittavat kohderyhmälle jotakin. Heidän on ymmärrettävä, mitä yritys haluaa sanoa ja miksi.

Yrityksen sanojen ja tekojen pitäisi innostaa kohderyhmää vuorovaikutukseen sen kanssa. Tärkeää on siis tutkia ja tutustua niihin sisältöihin, joita kohderyhmä pitää merkityksellisenä.

Lisäksi pitää olla johdonmukainen. Johdonmukaisuus ei tarkoita yhtä tylsää kaavaa, jota sokeasti toistetaan. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että sinulla on johdonmukainen kuva siitä miksi yritys on olemassa, mitä se tekee ja toimii ja miten se kerrotaan julki.

Esimerkkiä merkityksellisestä ja johdonmukaisesta sisällöstä voi käydä katsomassa Ohiossa sijaitsevan Brimfieldin kaupungin poliisin Facebook-sivuilta, jolla on tällä hetkellä yli 135 000 tykkääjää. Määrä on merkittävä, koska itse "kaupungissa" on rapiat 3 000 asukasta.

Kirjoittaja Mikko Nisula on Vaikutustoimisto Zipipop Freud Oy:n sosiaalisen median asiantuntija.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö