Sosiaalinen sukellusvene

Timo Nurmi 26.10.2017 08:21

Suomesta tekoälyn suurvalta – kuka kouluttaa markkinointi-ihmiset?

Timo Nurmi

Tekoäly ja koneoppiminen yleistyvät kaikilla toimialoilla tulevina vuosina. Suomella on edellytyksiä kasvattaa huippuosaajia, mutta se edellyttää oikeanlaista koulutusta, kirjoittaa Timo Nurmi.

Tekoäly, se lähes eroottinen aihe, josta Hesarin Henri Salomaa eilen kirjoitti kolumnissaan, on jälleen pinnalla. Tällä kertaa hallituksen asettaman ja Pekka Ala-Pietilän vetämän työryhmän maanantaisen raportin vuoksi. Sen mukaan Suomella on hyvät edellytykset olla yksi maailman parhaita tekoälyn soveltajamaita.

Raportin – tai kahdeksan "yleisen tason toiveen", kuten Elektroniikkalehti kirjoitti – yksi esiin nostettu kehityskohde on puute osaajista. It-osaajien vajehan on tunnistettu useasti jo aiemminkin. Yle kirjoitti viime viikolla kuinka it-osaajavaje voi yltää jopa 50 000 osaajaan muutaman vuoden aikana.

Myös markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten on opittava ymmärtämään vähintään automaation ja tekoälyn tuomat uudet mahdollisuudet, vaikka koodareiksi meitä ei pidäkään muuntokouluttaa. Markkinointiosastot tekevät jo monessa firmassa eniten it-ostoja ja nämä toimialat muuttuvat jatkuvasti teknisempään suuntaan. "Asioiden konseptuaalinen ymmärrys on tärkeämpää kuin tekninen osaaminen. Tekniikkaa voi nimittäin jo ostaa bulkkina, mahdollisuuksien ymmärtämistä ei", kirjoitin keväällä.

Juttelin MARKin hallituksen puheenjohtajan Jonna Toikan kanssa aiheesta. Toikankin mukaan kaikki toimialat tulevat kohtaamaan tekoälyn ja koneoppimisen tulevina vuosina, mikä tarkoittaa erityisesti työtehtävien muuttumista ja kehittymistä. Koulutukseen pitäisi satsata kaikilla tasoilla paljon nykyistä enemmän, sanoo Toikka. Jotta mahdollisuuksiin voidaan tarttua, tarvitaan asennetta ja intoa oppia uutta.

Mutta löytyykö kouluttamiseen osaamista?

Markkinointi-instituutin toimari Toni Berkowits kertoi puhelimessa, että aihe nähdään heillä tärkeänä, ja että koulutusorganisaatioiden pitäisi ylipäätään olla etulinjassa muutoksen draiverina. Vielä heilläkään ei kuitenkaan ole tarjota aiheeseen liittyvää koulutusta. Tarpeet, ja sitä kautta tarjonta, liittyvät paljon maanläheisimpiin aiheisiin kuten liidintuotanto sosiaalisessa mediassa.

Ammattikorkeita tai yliopistoja en ehtinyt soitella läpi, mutta yllättyisin mielelläni positiivisesti, jos löytäisin niistä esimerkiksi data-analytiikan tai koneoppimisen kurssin markkinoinnin tai viestinnän opintojen osana.

Jotkut, kuten Omnicom, lähtevät kouluttautumaan itse. Viime keväänä peliala kertoi porukalla kokoon pistämästään koulutusohjelmasta.

Joidenkin mukaan suomalaiset yritykset ovat jo jääneet digimarkkinointijunasta, kuten Henrik Muukkonen kommentissaan kirjoittaa. Ei kannata ajatella, että laitetaan ensin digin perusasiat kuntoon. Mitä jos hypättäisiin kerralla kärkeen? Ilman koulutusta muutosta tuskin tapahtuu.

Kirjoittaja Timo Nurmi on viestintätoimisto Vapa Impactin toimitusjohtaja ja perustajaosakas, joka on keskittynyt erityisesti verkon tuomiin mahdollisuuksiin. Timoa voi seurata Twitterissä @ttnurmi.