Stokkan Herkku siis häviää ja sen tilalle tulee Food Market Herkku. Nimi viittaa kauppahalliin ja tuo mieleen kukkuraiset tiskit täynnä tomaatteja, mereneläviä ja katoista roikkuvat makkarat, ilmakuivatut kinkut sekä kaikki muut herkut.

Tällaisia herkkutoreja ovat muun muassa Hakaniemen halli, Östermalmin halli Tukholmassa, Barcelonan Sant Antonin ja Santa Catarinan hallit sekä kokkilegenda Paul Bocusen nimeä kantava Lyonin halli.

Sellaista ei Food Marketista ole tulossa. Stokkan kellarissa ovat rakennustyöt kesken, mutta uusi ilme näkyy jo. Suurin osa lattiasta täyttyy tehokkailla ja toimivilla hyllyillä. S-ryhmä, joka ketjun omistaa, on tunnettu hyvin toimivista kaupoista, joissa ostosten teko on helppoa ja nopeaa.

S-ryhmän isoissa kaupoissa ruoka myös halpaa. Kääntöpuolena on selvästi heikompi tarjonta kuin Kesko n saman kokoisissa liikkeissä.

Niitä on monta Helsingissäkin. K-Supermarket Mustapekka ja Ruoholahden Citymarket ovat erittäin hyviä ruokakauppoja. Pärjätäkseen kilpailussa Food Marketin on noustava selvästi paremmaksi kuin kilpailijansa.

Kauppahallin ja Hakaniemen hallin sekä Keskon parhaiden kauppojen lisäksi gourmet-myymäläsarjassa ovat Anton&Antonit sekä osin jopa parhaat etniset kaupat. Jos haluaa tehdä aasialaista ruokaa niin Hakaniemen Vii-Voan on aivan ohittamaton, tai kuten ranskalaiset sanovat, incontournable.

Nyt Food Marketista näyttää tulevan varsin tavallinen ruokakauppa. Tosin remonttityöt ovat vielä kesken, joten kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei vielä voi tehdä.

Ero Food Marketin ja vaikkapa Mustapekan välillä voi syntyä vain valikoimista. Toki Foodmarket on yhä Suomen parhaimpia ruokakauppoja. Hyllyssä on monia herkkuja: sardiineistaan tunnetun ranskalaisen La Belle-Iloisen tonnikalaa, Baskimaasta ja Béarnista tulevaa Ossau-Iraty -juustoa ja Helsingin jäätelötehtaan Tumma suklaa -jäätelöä.

Viimeisten vuosien aikana Stokkan Herkun taso pääsi kuitenkin laskemaan. Hyllyistä on hävinnyt tärkeitä tuotteita: maalaispateeta on ollut vain yhtä, kahta lajia, gazpacho on ollut keskinkertaista, jäätelövalikoima on ollut heikko ja yhden kerran sisäänkäynnin edessä seisoi kärryllinen Tescon tuotteita. Tesco ei Suomessa ole lyönyt itseään läpi herkkusuiden brändinä. Brittiläisen ketjun motto oli ”pile it high and sell it cheap”.

Food Market saa asiakkaita, jos se nousee vähintään sille tasolle, jolla Stokkan Herkku oli parhaina päivinä. Silloin pâtéeta pitää olla useampaa lajia, ja vielä sen päälle terriinejä. Ossau-Iratyn kaipaa rinnalleen sekä lampaan että lehmän maidosta valmistettua bethmale-juustoa ja kylmätiskiltä täytyy löytyä italialaisia jäätelöitä ja ranskalaisia sorbetteja.

Kuulostaako elitistiseltä? Ruoka on, koska sitä on länsimaissa enemmän kuin riittävästi, loputtoman hifistelyn ja snobbailun aihe.

S-ryhmällä on hyvät mahdollisuudet nousta valikoimien ykköseksi. S-ryhmän vahvuutena on hankintavoima. Se voi myös tuoda Tescoa laadukkaampia, suurten ketjujen private label -tuotteita ulkomailta, kuten Ranskasta ja Italiasta.

Valikoimien kehittäminen edellyttää ymmärrystä ruuasta. Tähän asti S-ryhmä on on ollut vahvimmillaan kaupan järjestämisessä.