Ruotsin parhaita toimistoja palkittiin eilen näyttävästi ja pitkän kaavan mukaan Årets Byrå -kilpailussa, joka järjestettiin jo 20. kerran.

Varsinaisia kilpailusarjoja oli 14, ja lisäksi jaettiin kolme erikoispalkintoa. Voittajien kunniakirjat olivat Ruotsissa suuremmissa kehyksissä ja koko illan gaala oli näyttävämpi kuin Suomessa, mutta ydin oli sama: gaalassa palkittiin asiakkailtaan parhaat arviot saaneet toimistot.

Paikalla juhlallisuuksia seuraamassa olivat edustettuina myös Suomen Vuoden toimisto -kilpailun voittajatoimistot. Suomi ei nyt kuitenkaan ollut mukana vain kisaturistina.

Suomalaisen Avauksen Ruotsin-toimisto oli yltänyt isojen digitoimistojen sarjassa finalistiksi. Vaikka voittajan kunniakirjaa ei irronnut, oli suomalaistoimiston shortlistaus Ruotsin Årets Byråssa historiallista - ja itse asiassa myös tapahtumatoimistojen sarjan finalisti Eventyr on nykyään suomalaisen Tapauksen omistama.

Kuvaavaa on myös se, että suomalaistoimisto oli Ruotsissa finalistina juuri digitoimistojen kategoriassa. Siinä, missä ruotsalaisella luovuudella on pitkät perinteet, voi uusia asioita joskus olla helpompi kehittää siellä, missä perinne ei ehkä myöskään kangista ja toisaalta insinöörialoilla ollaan vahvoja.

Suomalaiset ovat tottuneet pitämään Ruotsia edelläkävijänä monessa asiassa, eivätkä toki täysin perusteetta. Ruotsi on isompi markkina, ja Ruotsista ponnistaa useita isoja kansainvälisiä brändejä. Suomalaisetkin toimistot kuitenkin suuntaavat katsettaan myös kotimaan rajojen ulkopuolelle ja huomaavat pärjäävänsä siellä.

Sain tästä konkreettisen esimerkin, kun viime viikolla keskustelin sattumalta samana päivänä Supersonin toimitusjohtajan Samppa Vilkunan ja Hasan & Partnersin toimitusjohtajan Eka Ruolan kanssa.

Superson oli tehnyt Googlelle ystävänpäiväkampanjan Indonesiassa ja Hasan & Partners päivittänyt Fiskars Groupiin nykyään kuuluvan 200-vuotiaan brittibrändin Royal Doultonin.

Lue lisää: Superson sai Aasiassa superasiakkuuden: teki Googlelle sinkkuja ystävänpäivänä tukevan mainoksen, josta tuli hitti

Lue lisää: Hasan & Partners päivitti brittiklassikko Royal Doultonin yli 200 vuotta vanhan brändin

Vilkuna oli innoissaan siitä, että kampanja on osoitus siitä, että suomalaista osaamista kannattaa viedä maailmalle:

”Suomessa me olemme yhtä kovia kuin tuolla maailmalla, sitä ei pitäisi unohtaa. Pitää olla rohkeutta mennä ulos eikä vain kisailla täällä rajojen sisällä keskenämme”, hän sanoi.

Ruolalla oli käytännössä sama viesti:

”Tässä maassa on erittäin suurta kyvykkyyttä auttaa myös ulkomaisia ja ulkomailla itseään markkinoivia brändejä, enkä puhu pelkästään Hasan & Partners Groupista. Nähdään rajojen yli, nostetaan rimaa ja tehdään isommin. Katsotaan kauemmas, meidän osaamisemme riittää kyllä”, Ruola sanoi.

Samaan kannusti vieläpä myös arvostetun ruotsalaistoimiston Forsman & Bodenforsin Hans Andersson Helsingissä Vuoden toimisto -gaalassa puhuessaan. Forsman & Bodenfors ei muuten voittanut eilen Årets Byråssa, vaikka finalisti olikin. Pitkä menestymisen perinne ei takaa voittoa joka kerta, mutta omaan tekemiseen kannattaa silti uskoa ja siihen kannustaa muitakin.