Kolumni

Tarja Virmala 9.4. 10:31

Suomi kasvaa markkinointimaaksi

Ammattikorkeakoulut työelämälähtöisinä oppilaitoksina ovat sisällyttäneet markkinointia opintosuunnitelmiinsa huomattavasti enemmän kuin yliopistot, kirjoittaa MTL:n Tarja Virmala.

Muistan hämärästi ajat, jolloin appelsiini oli ihmeellisyys eikä valintamyymälän kassa sanonut päivää. Suomi ja sen kulttuuri ovat muuttuneet 50 vuoden aikana aika tavalla. Ostoksia voi tehdä mistä päin maailmaa tahansa, ja mekin alamme osata small talkia.

Muutoksen vauhti vain kiihtyy ja kahdenkymmenen vuoden päästä olemme kauppaa käyvä markkinointikansa.

Tutkimme Markkinoinnin kehittämiskeskus Makesissa suomalaisen markkinointikoulutuksen määrää. Etsimme suurta eroa, mikä selittäisi suomalaisen ja ruotsalaisen markkinointiosaamisen tasoeron. Emme löytäneet.

Otantana tehty läpivalaisu toisen ja korkea-asteen koulutukseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa osoitti sen, että markkinointikoulutuksemme määrä ei häviä edes Ruotsille.

Rovaniemen lentokonemekaanikon koulutusta lukuun ottamatta kaikissa ammattikouluissa opetetaan markkinointia. Määrä riippuu tutkintoalasta.

Ammattikorkeakoulut työelämälähtöisinä oppilaitoksina ovat sisällyttäneet markkinointia opintosuunnitelmiinsa huomattavasti enemmän kuin yliopistot.

Yliopistojen verkkosivuilta löytyi 25 markkinoinnin professoria, eivätkä tuossa luvussa vielä ole mukana kaikki proffat.

Yhdeksässä yliopistossa voi opiskella pääaineena markkinointia. Viimeisen viiden vuoden aikana Suomessa on valmistunut markkinointi pääaineenaan keskimäärin 314 maisteria vuosittain.

Suomi oli 150 vuotta sitten kehitysmaa, Ruotsi oli kauppakansa. Todennäköistä on, että 20 vuotta sitten naapurissa opetettiin markkinointia paremmin kuin meillä. Se saattaa selittää kulttuurien eron sekä suhtautumisessa kaupallisuuteen että markkinoinnin osaamisessa.

Markkinoinnin koulutuksen tasosta meillä ei ole tutkittua tietoa. Mutta jo se, että emme määrässä häviä, valaa uskoa tulevaan. Suomestakin tulee markkinointimaa.

Kirjoittaja Tarja Virmala on MTL:n puheenjohtaja. Kolumni on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 7/2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.