Lomalento vai sittenkin kotimaanmatkailua tai ehkä matka maata pitkin ulkomaille? Kesälomien lähestyminen saa yhdellä jos toisellakin matkakuumeen nousemaan, mutta viimeistään tämän kesän lomia suunnitellessa monen omaatuntoa painaa huoli siitä, että oma matkakuume lämmittää myös ilmastoa.

Aika on siis mitä otollisin ympäristön kannalta kestävien matkailuvaihtoehtojen markkinoimiselle. Mainoksissa minulle silti yhä kaupataan edullisia lentoja. Entä, jos otsikkona olisi vaikkapa ”Junalla Berliiniin Tallinnan tai Tukholman kautta – tässä parhaat tärpit matkan varrelle”? Klikkaisin.

Kotimaanmatkailun markkinointiin sentään on jo herätty. Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoma ry:n yhdessä mainostoimisto Drama Queen in kanssa toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja järjestetään tänä kesänä kolmatta kertaa. Ensimmäisen kerran kampanja järjestettiin Suomen satavuotisen itsenäisyyden juhlavuotena 2017.

Viime vuonna eri matkailukohteita esitteleviä kampanjakortteja avattiin 100 syytä -kampanjasivustolla jo lähes 900 000 kertaa, kolminkertainen määrä ensimmäiseen kampanjaan verrattuna. Vuoden Mainos 2018 -kilpailussa kampanja palkittiin parhaasta tuloksesta, ja nyt se on ehdolla Finnish Comms Awardsissa palveluiden kategoriassa.

Tänä vuonna syitä on yli sata ja tavoitteena on muun muassa ylittää kohdekorttien avauksissa miljoonan avauksen raja. Suoman teettämän kyselytutkimuksen mukaan tulevana kesänä jopa 74 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa ja varsinkin nuoret ovat kiinnostuneista kotimaanmatkailusta.

Kysyntää siis selvästi on, ja myös kampanjan idea toimii. Pienillä matkailukohteilla ei ole varaa suuriin ja näyttäviin omiin kampanjoihin, mutta yhteisellä kampanjalla ne tavoittavat valtakunnallisen yleisön.

Silti joskus myös ulkomaille pääseminen houkuttaa. Nyt kannattaisikin markkinoida ahkerasti esimerkiksi Interrail-lippuja. Suomi kuitenkin on suhteessa Keski-Eurooppaan käytännössä lähes saari, joten pelkkä Interrail-lipun hankkiminen ei takaa helppoa ja ympäristöystävällistä matkaa.

VR itsekin kertoo sivuillaan, että matkan voi aloittaa lentämällä suoraan ensimmäiseen kohteeseen, josta sitten jatkaa reilaamalla.

VR:n Interrail-sivustolla annetaan myös useita vinkkejä upeista reiteistä, mutta yksi oleellinen vinkki puuttuu listalta. Miten päästä Suomesta Keski-Eurooppaan lentämättä? Aktiivinen etsijä kyllä löytää internetistä ja sosiaalisen median kautta tietoa maata pitkin matkustamisesta, mutta mahdollisuudet kaipaisivat markkinointia.

Kysynnän kannalta aika on otollinen. Nyt tarvittaisiin tarjontaa, paketointia helposti kulutettavaan muotoon ja brändäystä. Onnistunut markkinointi voisi tehdä maata pitkin matkustamiselle saman, mitä 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja kotimaanmatkailulle: helpottaa vaihtoehtojen löytämistä silloin, kun kiinnostusta niitä kohtaan periaatteessa on, mutta etsimisen vaiva on tuntunut liian suurelta.