Jos ehdotus toteutuu, San Franciscosta tulee ensimmäinen iso kaupunki Yhdysvalloissa, joka kieltää turkisvaatteiden ja -asusteiden myynnin. Turkit saisivat olla edelleen myynnissä käytettyjen vaatteiden kaupoissa tai hyväntekeväisyysjärjestöjen kirpputoreilla. Turkki päällä saisi myös edelleen kävellä kaupungin kaduilla, sillä turkisten käyttöä kaupunki ei aio rajoittaa.

Mikä fantastinen sotku! Nahkakenkien myynti ok, aidon ja uuden turkiksen myynti ei, vanhan aidon turkiksen myynti ok jos se on myynnissä kirpparilla. Naapurikaupungista turkistuotteita kyllä saa.

Eläintensuojelijat juhlivat, kaupungin kauppiasjärjestön edustajat arvioivat tulevia tappioitaan. Turkis taipuu erittäin hyvin politikoinnin välineeksi.

Tebatti turkisten ympärillä ei laannu koskaan. Onko eettistä kasvattaa eläimiä vain niiden turkin takia? Monen mielestä ei. Maailman suurimman eläinsuojelujärjestön Petan tavoite on lopettaa turkistuotanto kokonaan.

San Franciscon uutinen tulee vain muutama viikko sen jälkeen kun italialainen muotitalo Gucci ilmoitti luopuvansa aidon turkiksen käytöstä kokoelmissaan. Vielä viime syksyn ja talven mallistoissa turkikset olivat näyttävästi esillä.

Gucci kuten moni muukin iso ja nimekäs muotitalo on käyttänyt mallistoissaan suomalaisilta tarhoilta peräisin olevaa siniketun muhkeaa turkkia. Muodinluojille turkis on ollut monipuolinen ja näyttävä materiaali, jota voi värjätä, leikata ja muokata loputtomasti.

Turkis on erittäin vaikea asia sekä isoille että pienille vaatevalmistajille. Turkis on materiaalina ollut vuosikausia näyttävästi esillä huippumuodin nimien muotinäytöksissä, joista ideat siirtyvät parissa viikossa halpaketjujen tuotantoon.

Milanossa esimerkiksi Chanel ja Givenchy eivät antaneet mitään julkilausumaa, mutta käyttivät näytöksissään tekoturkista. Moni iso nimi – Michael Kors, Tom Ford, Tommy Hilfiger, Stella McCartney – on ilmoittanut että se ei koske aitoon turkikseen.

Guccin päätös näyttävästi ilmoittaa luopuvansa aidosta turkiksesta perustuu yhtiön analyysiin omista asiakkaistaan. Millenniaalit toivat ison osan Guccin liikevoiton kasvusta viime vuonna. Vaikka turkisten osuus yhtiön liikevaihdosta on erittäin pieni, tärkeän asiakasryhmän arvojen seuraaminen on mille tahansa yhtiölle aivan olennaista.

Monelle millenniaalille aito turkis ei ole statussymboli, mutta eläintensuojelu on tärkeä arvo.

Toisaalta niin on ympäristönsuojelukin. Raakaöljyn sivutuotteesta tehtävä tekoturkis ei hajoa luonnossa. Tekoturkisten markkinoiden määrä on moninkertainen verrattuna aitoon turkikseen verrattuna. Aito turkis hajoaa luonnossa, mutta kemiallista käsittelyä nekin vaativat ja tarhaeläinten tuotanto jättää omat ympäristöjälkensä.

Toisaalta ja toisaalta. Turkisten isoimmat markkinat ovat Aasiassa, Kiinan kylmissä provinsseissa ja Koreassa.

Miten maailman suurimmille turkismessuille Hongkongissa osallistuvat turkisvälittäjät näkevät maailman? Lisää tästä kertoo perjantaina ilmestyvä Talouselämä.