Totuus

Jani Niipola 22.2. 10:23

Ihminen on luova, kun se leikkii

Ihminen oppii ja muistaa asioita paremmin, jos hänellä on keskimäärin hauskaa.

Kerran vielä, toimistot! Vuoden toimisto 2019 -tutkimuksen parhaita juhlittiin helmikuun puolivälissä Helsingissä. Onnea voittajille, joita tässäkin lehdessä vielä hehkutetaan.

Kiinnostava ja tärkeä vaihe alkaa kuitenkin vasta nyt. Julkisuudessa juhlitaan tutkimuksessa parhaiten pärjänneitä, mutta enemmän suomalaiseen markkinointialaan vaikuttavat näinä päivinä toimistoihin saapuvat yrityskohtaiset raportit.

Kyseisen tutkimuksen ideanahan on kysyä asiakkailta, millä osa-alueilla toimistoilla menee hyvin ja missä on parannettavaa. Parhaat palkitaan, mutta kaikki saavat kommentteja siitä, missä voi kehittyä. Sen jälkeen vastuu siirtyy toimistoille.

Vuoden toimisto -tutkimuksessa yritykset saavat kuulla vaikeitakin asioita, mutta asiakkaat haluavat toimistoilleen ja toimistoiltaan vain hyvää. Siitä kertovat korkeat prosentit asiakastyytyväisyydessä ja lisätyön ostamisessa nykyiseltä toimistolta.

Tänä vuonna gaalaillassa järjestettiin myös paneelikeskustelu, jossa oli edustajia asiakkaiden ja toimistojen puolelta. Aiempina vuosina tutkimusta ja puheita ovat sävyttäneet toiveet digitaalisen tekemisen kehittämisestä, ja se on tietysti edelleenkin tärkeää. Tänä vuonna sekä tutkimuksessa että edellä mainitussa keskustelussa nousi esiin yllättävä tekijä: ihminen.

Asiakasymmärrys ja -kokemustoimistojen shortille päässeen Frankly Partnersin toimitusjohtaja Anna-Riikka Hovi kiteytti paneelikeskustelussa, että olemme ihmisyyden vallankumouksen kynnyksellä. Teknologia vain vauhdittaa sitä.

Maaliskuussa Helsingissä järjestettävän Grafian Vuoden huiput -festivaalin pääpuhujana on graafisen suunnittelun tähti Jessica Walsh. Markkinointi & Mainonta -lehden uusimmassa numerossa newyorkilainen Walsh kertoo leikin merkityksestä luovuudessa.

Kasvu ja henkinen kasvu varsinkin saattavat kuulostaa työläältä, mutta leikki kuulostaa helpolta.

Jessica Walsh on briljantti suunnittelija, joka pystyy saarnaamaan aiheesta omien esimerkkiensä kautta. Walsh luennoi vakavasta leikistä eli irrottelusta, jonka tuloksena saadaan aikaan jotain kokonaista.

Kun puhutaan leikistä, kyse ei ole siitä, että olisi kivaa, jos töissä olisi hauskempaa. Ihminen oppii ja muistaa asioita paremmin, jos hänellä on keskimäärin hauskaa. (Tähän perustuu muun muassa ajatus ”vanhoista hyvistä ajoista” – tragediat sikseen, ihminen muistaa paremmin hauskat kuin tylsät ja monotoniset asiat.)

Toimistoa voi kehittää vaikkapa asiak­kaalta saamalla palautteella, mutta luovuus vaatii rajoja, vapautta ja leikkiä. Toimistoa kehitetään systemaattisesti kohti kasvua, luoville ihmisille maailma on auki joka suuntaan.

”Huumori on elintärkeää, jotta mielesi löytää ainutlaatuisia yhteyksiä eri asioiden välillä”, sanoo Walsh.