Toimitukselta

Mikko Metsämäki 15.10.2010 08:29 päivitetty 4.2.2016 09:54

Kommentti: Yritin olla Lisa Sounio

Itsensä brändääminen on tuhottoman raskasta työtä, jota ei tehdä vasemmalla kädellä eikä ilman palavaa motivaatiota.

Brändikäs-kirjan viime viikolla julkaissut Lisa Sounio on huikean kiinnostava hahmo.

Kun hakee Googlesta ”brändiasiantuntijaa”, yhdeksän kymmenestä ensimmäisestä osumasta viittaa Sounioon (se yksi harhalaukaus osuu paikkamarkkinoinnista väitelleeseen tekniikan tohtoriin Seppo Rainistoon).

Sounio on itse brändännyt itsensä brändiasiantuntijaksi. Hänellä on toki kokemusta brändinrakentamisesta muun muassa Iittalasta ja omasta Sonay-firmastaan, mutta brändiasiantuntijana hän alkoi esiintyä jo ennen erityisempiä näyttöjä.

Valtakunnalliseen julkisuuteen Sounio singahti esiintymällä Leijonan kita -ohjelmassa bisnesenkelinä, vaikka hänen vuositulonsa jäivät tuolloin alle 25 000:een euroon.

Sounion esimerkin innoittamana ryhdyin pari vuotta sitten brändäämään itseäni. Tarkoitukseni oli tehdä lehtijuttu, jossa olisin osoittanut, kuinka ihminen voi brändätä itsensä jonkin alan asiantuntijaksi käyttämällä hyväksi erityisesti sosiaalista mediaa.

Mediatoimisto Toisessa tuolloin plannerina työskennellyt Markus Varsikko uhrasi aikaa opastamiseeni. Päätimme tehdä minusta Suomen johtavan "otsikkoasiantuntijan", koska otsikoiden laatiminen kuului työhöni ja titteli kuulosti tarpeeksi älyttömältä.

Tavoitteeksi asetimme alan slangilla "Top 10 serpin" – siis sen, että kymmenen ensimmäistä ”otsikkoasiantuntija”-osumaa Googlessa viittaisivat minuun.

Tavoitteeseen olisi voinut päästä oikotietäkin, mutta Varsikko tiesi, että yleisin virhe itsensä brändäyksessä on olla liian tyrkky ja hakea tuloksia liian nopeasti. Niinpä päätimme rakentaa minusta "oikean" otsikkoasiantuntijan.

Ryhdyin pitämään blogia, perustin Twitter-tilin ja terrorisoin Facebook-kavereitani otsikkopostauksilla. Kävin kertomassa radionovalaisille, miten vetävä otsikko rakennetaan. Lopulta ostimme ilmaisseteleillä blogilleni jopa hakusanamainontaa.

Hanke purjehti monta kuukautta hyvässä myötäisessä, kunnes kävi niin kuin tiiviissä suhteissa usein käy – tai niin kuin Blueberry Nights -elokuvan hienossa vuoropuhelussa summataan: ”Life happened. Things happened. Time happened.”

Alun perin erinomaiselta vaikuttanut juttuidea alkoi tuntua eltaantuneelta. Olin lopen kyllästynyt otsikoiden analysointiin. Oli muita kiireitä.

Niinpä ryhdyin tyrkkimään hanketta kohti kuolleiden juttuideoiden hautausmaata, kunnes kukaan ei enää jaksanut nostaa sitä esiin toimituksen palavereissa.

Ymmärsin, että itsensä brändääminen on tuhottoman raskasta työtä, jota ei tehdä vasemmalla kädellä eikä ilman palavaa motivaatiota. Useimmiten brändäyksen hedelmiä pääsee poimimaan vasta vuosia kestäneen uurastuksen jälkeen.

Siksi on turha kadehtia Lisa Souniota. Hän on rakentanut omaa henkilöbrändiään johdonmukaisesti jo kymmenen vuotta. Luultavasti hänkin on jo moneen kertaan kyllästynyt "brändiasiantuntija Lisa Sounioon".

Ihan hukkaan juttuhankkeeni ei kuitenkaan mennyt. Kun nyt hakee Googlesta ”otsikkoasiantuntijaa”, ensimmäiset osumat viittaavat minuun.

Olen siis Suomen johtava otsikkoasiantuntija.

Kaikki Toimitukselta-blogit löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/blogit/toimitukselta/. ja syötelukijalla ne löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/rss.xml?section=toimitukselta.