Totuus

Kati Haapakoski 9.3. 08:02

Luo ensin asiakkaasi ja pidä hänet sitten

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Helsinki toteutti kiinalaisen verkkojätin Tencentin kanssa WeChat-minisovelluksena Helsinki-oppaan. Se tarjoaa kiinalaisille turisteille tietoa kaupungista ja sisältää muun muassa sanakirjan.

Sekä Tencent että Helsinki hyötyvät. Tencet voi kehittää tuotettaan, ja Helsingin kaupunki pääsee turistien taskuun. Pieneltä tuntuvan asian merkitystä lisää se, että lähes WeChat löytyy lähes jokaisen tulijan puhelimesta.

WeChat on sosiaalisen median sovellus. Sen kautta ihmiset muun muassa viestittelevät ja pelaavat pelejä. Tencent on lanseerannut myös mobiilimaksusovellus WeChat Payn, joten sovelluksen käyttötavat monipuolistuvat koko ajan.

WeChatin käyttäjämäärä on valtava: lähes miljardi. Vertailun vuoksi: Euroopan asukasluku on reilut 740 miljoonaa ja Yhdysvaltain 323 miljoonaa.

Tencent on korostanut, että se haluaa pystyä palvelemaan kiinalaisia asiakkaitaan entistä paremmin. Samalla tietysti kasvaa muidenkin kiinnostus kiinalaisia yrityksiä ja niiden palveluja kohtaan.

Syytä onkin, sillä monet kiinalaiset yritykset ovat nousseet länsimaisten rinnalle muutamassa vuodessa. Maailman suurimman verkkokaupan Alibaban ja sen Sinkkujen päivän tietävät jo kaikki. Kokoa riittää, sillä Sinkkujen päivän myy enemmän kuin Yhdysvaltain kiitospäivän jälkeiset Black Friday- ja Cyber Monday.

Suomen Lappi on saanut osansa. Ensimmäinen kiinalaisten omistama hotelli Nova Skyland aloitti marraskuussa toimintansa pajakylässä Rovaniemen napapiirillä.

Meno on ollut myös eläimellistä: pandat Pyry ja Lumi lensivät Kiinan Sichuanin provinssista Suomen Ähtäriin.

Kaikki Suomeen tulleet kiinalaisyritykset tekevät töitä pääasiassa kiinalaisille asiakkailleen. Karmaraman hallituksen puheenjohtaja ja Accenture Interaractiven startegiajohtajan Jon Wilkinsin mielestä yritysten hallituksissa täytyy ymmärtää asiakaslähtöisen markkinoinnin merkitys. Sen jälkeen täytyy asettaa markkinoinnille yhteinen tavoite, jonka eteen kaikki työskentelevät aina kohdatessaan asiakkaita. Siinä voi jokainen yritys onnistua, mutta on turha luulla, että se olisi vain helppoa ja hauskaa.

Ensin pitää muuttua, ja sitten pitää muuttua vielä enemmän. Muutos vaatii kestävyyttä, ja parhaat jaksavat senkin jälkeen, kun tekisi mieli jo vähän höllätä.

Asiakaslähtöisyydestä puhutaan kuin se olisi uusi asia. Ei se ole.

Maailman tunnetuimpiin liikkeenjohdon kehittäjiin ja suuryritysten konsultteihin kuulunut Peter Drucker totesi kauan sitten, että yrityksen kaksi tärkeää perustehtävää ovat markkinointi ja innovointi. Tätä hän perusteli sillä, että yrityksen tarkoitus on luoda ja pitää asiakas.

Kirjoittaja Kati Haapakoski on Markkinointi & Mainonta -lehden toimituspäällikkö. Kirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 5/2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö