Totuus

Jani Niipola 14.6. 08:33

Luovuuden korkeinta tasoa tavoittelemassa

Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö.

Huumori on nopein silta kahden tuntemattoman ihmisen välillä.

Luovuuden festivaali Cannes Lions järjestetään jo 66. kerran ensi viikolla Etelä-Ranskassa. Festivaalipalatsissa kuullaan aina maailmantähtien puheita, juhlitaan vimmatusti palkintoja ja kiukutellaankin, kun voittoja ei tule.

Markkinoinnin alan laajentuessa Cannes Lions on saattanut vuosien saatossa aavistuksen menettää arvovaltaansa tapahtumana, mutta silti se pitää kutinsa "luovuuden olympialaisina". Cannes näyttää, mistä päin maailmaa tulevat parhaat markkinointityöt.

Tänä vuonna Suomella on mukana poikkeuksellisen paljon vahvoja ehdokkaita leijonapatsaisiin asti. Markkinointi & Mainonta uutisoi palkinnoista myös juhannusviikolla.

Cannesissa on mahdollista myös tutustua kaikkiin kilpailutöihin. Kaikkialta maailmasta tuleviin markkinointitekoihin ja mainoskampanjoihin tutustuessa tulee nopeasti selväksi, että markkinoinnin tehtävä on vaikuttaa tunteisiimme.

Uusimman numeromme pääjutussa pohdimme sitä, millä tavoin tunteisiin voi vaikuttaa – ja tarkemmin sanottuna: milloin markkinoinnin suunnittelijan kannattaa liikuttaa ja milloin naurattaa kuluttajaa. Kuten jutusta selviää, nämä kaksi keinoa eivät edes ole kovin kaukana toisistaan ja mahtuvat joskus samoihinkin mainoksiin. Se on varmaa, että parhaimmillaan molemmat ovat keinoja muuttaa maailmaa.

Onnistuneimmissa vitseissä on tasoja, sanotaan. Muun muassa Putousta ja Aikuiset-sarjaa käsikirjoittanut Anna Brotkin nosti haastattelussa esimerkiksi onnistumisen elämyksistään Putouksessa olleen sketsin veganismista. Se oli hauska – ja ehkä hieman vastapuolta pilkkaava – sekä vegaanien että ei-vegaanien mielestä.

Folk Finlandin Tommi Laiho sanoi M&M:n haastattelussa, että yksi syy huumorin suosioon tehokeinona on sama ihmisillä ja brändeillä: huumori on nopein silta kahden tuntemattoman ihmisen välillä. Jos vitsi naurattaa molempia, yhteys on luotu. Sama pätee brändiin ja kuluttajaan, tosin siinä piilee myös komedian riski. Jos vitsi ei naurata, kuilu pitenee ja tarvitaan uutta, pidempää siltaa.

Pyysimme tähän numeroon kuvitusta Instagram-hahmolta nimeltä Pieruperse. Raflaavan nimen ja ronskiutta roiskuvien kuvien taakse kätkeytyy kuitenkin suuria oivalluksia, joita vain rajoja rikkoja komedia ja satiiri voivat tavoittaa.

Huumoria käsittelevässä jutussa nousi esiin myös huumorin suomalainen erityispiirre: meillä arvostetaan itseironiaa, ja se nähdään merkkinä itseluottamuksesta. Siksi annoimme PP:lle vapaat kädet piirtää myös lehdestämme. Tuo kuva aloittaa huumoria käsittelevän jutun.

Markkinointi & Mainonnan painettu lehti jää tämän numeron myötä kesätauolle. Verkkosivuillamme toki uutisoidaan markkinoinnin, mainonnan ja luovan talouden aiheista Cannes Lionsista Flow Festivaliin. Elokuussa palaamme printin äärelle – ja siitä alkaa uudistusten syksy.

Kirjoittaja Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö. Kirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 12/2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö