Totuus

Kati Haapakoski 2.11.2018 11:39

Maailma on suomalaisillekin auki

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Lähteminen ei välttämättä ole helppoa, mutta palkitsevaa se on. Käteen jää paljon osaamista ja kontakteja.

Erkki Izarra, Niklas Lilja, Antti Toivonen, Ami Hasan, Ida Grönblom, Katariina Lamberg ja ketä heitä nyt onkaan, ulkomaille markkinointialan luoviin töihin uskaltautuneita suomalaisia. Joka tapauksessa heitä on vähän, vain nelisenkymmentä.

Rakkaat ruotsalaiset lyövät meidät moninkertaisesti: lähtijöiden lukumäärä ylittää tuhannen rajapyykin ja lienee lähempänä kahtatuhatta. Samat rakkaat naapurit ovat hakoja markkinoinnissa. Ruotsalaiset osaavat viedä menestyksekkäästi niin musiikkia kuin kuluttajatuotteita, ja maailmaa ovat valloittaneet esimerkiksi Spotify, Ikea ja H&M.

Ruotsalaiset ovat perinteisesti arvostaneet markkinointia enemmän kuin suomalaiset. Yritykset ovat käyttäneet markkinointiin keskimäärin suuremman osan liikevaihdostaan kuin suomalaiset yritykset.

Myös markkinointialan kilpailuissa ruotsalaiset ovat tupanneet menestymään. Kun mainostoimistot toivat kesällä Cannes Lionsista kaksitoista leijonaa eivätkä yhtään ainoaa Grand Prix -palkintoa, ruotsalaiset pettyivät ja puhuivat flopista. Suomalaisille kaksitoista leijonaa olisi ennennäkemätön menestys.

Leijonien määrä on vain yksi mittari. Se kuitenkin kertoo onnistumisista, jotka saavat osakseen arvostusta oman maan rajojen ulkopuolella.

Markkinoinnin, mainonnan ja tuotekehityksen moniottelija Erkki Izarra on työskennellyt Suomen lisäksi Yhdysvalloissa ja Hollannissa. Hän kirjoitti tähän lehteen artikkelin suomalaisista ulkomailla. Izarran motiivi on kannustaa suomalaisia suunnittelijoita hakeutumaan töihin toimistoihin oman maan rajojen ulkopuolelle.

Lähteminen ei välttämättä ole helppoa, mutta palkitsevaa se on. Käteen jää paljon osaamista ja kontakteja. Se myös edistää suomalaista markkinointiosaamista. Ala kuin ala tarvitsee kansainvälistä osaamista, kykyä toimia monikulttuurisissa verkostoissa ja taitoa nähdä erilaisuus mahdollisuutena.

Nuorten kansainvälinen liikkuvuus on lisääntynyt ja yhä useampi opiskelee tutkintoja ulkomailla. Työpaikatkin ovat entistä kansainvälisempiä.

Akavan viimekeväisen selvityksen mukaan työelämän kansainvälistyminen on nuorten aikuisten mielestä myönteinen asia. 18–35-vuotiaat ovat valmiita muuttamaan ulkomaille menestyäkseen paremmin työssään, ja 44 prosenttia vastaajista piti ulkomaille muuttoa itselleen todennäköisenä vaihtoehtona.

Parhaimmillaan ovi käy molempiin suuntiin. Suomeen tarvitaan kansainvälistä työvoimaa eli ihmisiä, jotka ovat valmiita muuttamaan tänne ja tuovat osaamista mukanaan.

Kirjoittaja Kati Haapakoski on Markkinointi & Mainonnan toimituspäällikkö. Kirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä (19/2018).

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö