Totuus

Jani Niipola 25.1. 11:46

Parasta, mitä brändi voi saada

Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö.

Rakastavien kuluttajien hinta on vihaajien joukko, ja koska molemmat kasvattavat tunnettuutta ja mainetta, vihaajat ovat käypä hinta maksettavaksi, kirjoittaa M&M:n uutispäällikkö Jani Niipola.

En selvästikään ole parranajon ammattilainen, mutta olen mies ja markkinointi kiinnostaa, joten Gilletten kehuttu ja kohuttu mainos on osuva esimerkki ja painavaakin asiaa kestävä aasinsilta tällaiseen kirjoitukseen.

Markkinoinnissa on muutamia kestoaiheita, joista on puhuttu pitkään ja puhutaan jatkossakin. Tarkoitan ainakin usein mainostajilta peräänkuulutettua rohkeutta, yrityksen arvojen näkymistä kirkkaana markkinoinnissa ja yksittäisten markkinointitekojen nousemista yhteiskunnalliseen keskusteluun – tai ainakin YouTuben trendeihin.

Gilletten mainos, jossa vanha The Best That Man Can Get -slogan saa uuden merkityksen ja muodonkin, tekee noita kaikkia. Tässä vaiheessa jokainen markkinointia työkseen seuraava on toivottavasti nähnyt mainoksen, ja ehkä pohtinut myös reaktioita ja niiden seurauksia.

Partakoneiden valmistaja ottaa (ilmeisesti) yrityksen arvojen mukaisesti kantaa niin sanottuun toksiseen maskuliinisuuteen, kiusaamiseen ja #metoo-kampanjaan. Tavallaan Gillette kopioi sivun Niken pelikirjasta ja tekee sen omalla tyylillään. Bonusta putoilee tavasta, jolla oman historiallisen sloganin merkitystä pohditaan peilaamalla sitä muuttuvaan maailmaan.

Brändi ei viesti ainoastaan kasvattavansa pojista miehiä, vaan alkaa uudella mainosfilmillään ottaa kantaa myös siihen, millaisia miehiä pojista pitäisi kasvaa.

"Älä ole ääliö" on yksi tapa kiteyttää Gilletten mainoksen viesti. Hämmentävää on, että mainos ja sen kuvasto on saanut miehet barrikaadeille ölisemään erityisesti USA:ssa. Arvostamani koomikko ja UFC-kommentaattori Joe Rogan totesi omassa podcastissään, että Gilletten pitäisi vaan "Olla hiljaa ja myydä partakoneita". Koomikkona Rogan on aina ollut parasta, jota kuulija voi saada.

Mainosta on moitittu muun muassa siitä, että se antaisi kuvan, jonka mukaan suurin osa miehistä on ääliöitä ja hyökkäisi miehisyyttä vastaan. Voi sen kalikan noinkin omaan jalkaan heittää ja älähtää!

Rakastavien kuluttajien hinta on vihaajien joukko, ja koska molemmat kasvattavat tunnettuutta ja mainetta, vihaajat ovat käypä hinta maksettavaksi. Se on parasta, mitä brändi voi saada.

Tässä M&M:ssä toimittaja Ville Perttula haastattelee Hasan & Partnersin Katariina Harteelaa, joka on palkitun Sheboard-sovelluksen keksijä.

Harteela on yksilötason esimerkki siitä, mitä suunnittelijan ja mainostajan rohkeus voi saada aikaan. Hänen oma uransa on lähtenyt nousukiitoon menestyksen seurauksena.

Molemmat aiheet ovat uudistuvan M&M:n agendalla. Haluamme entistä enemmän uutisoida menestyneistä ja tärkeistä kampanjoista ja ihmisistä niiden takana. Uskomme, että se on parasta, mitä me voimme lukijoillemme olla.

Kirjoittaja Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö. Kirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä (2/2019).

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö