Totuus

Kati Haapakoski 10.3.2017 07:15

Peukut pystyyn Almalle ja Saara Aallolle

Karoliina Paavilainen
Kati Haapakoski on M&M:n uutispäällikkö.

Suomalaisten artistien menestys maailmalla kohottaa maan imagoa, kirjoittaa Kati Haapakoski.

Suomalaiset naisartistit Alma ja Saara Aalto ovat tehneet historiaa: heistä on kasvanut suomalaisen musiikkiviennin suuria lupauksia.

Kasvamisesta voi puhua, koska kumpikin on matkan varrella pitänyt päänsä ja jatkanut sitkeästi omalla tiellään. Almalle levy-yhtiöpomo ehdotti laulukielen vaihtamista suomeksi. Saara Aaltoa puolestaan suomalaiset luonnehtivat ikuiseksi kakkoseksi, sillä laulukilpailuissa voitto tuntui aina olevan hilkulla.

Sitäkin makeammalta kansainvälinen menestys heille varmasti nyt maistuu.

Maistuu se muillekin suomalaisille. Kukapa ei muistaisi nostetta, joka syntyi rock- ja heavy metal -yhtye Lordin voitettua Euroviisut Hard Rock Hallelujah -biisillään vuonna 2007?

Naapurimaa Ruotsi on yksi maailman suurimmista vientimusiikin tuottajista pop- ja rock-musiikin saralla. Lahjakkuuden lisäksi yksi syy voi olla, että markkinointi ja kuluttajabrändien luominen on ruotsalaisilla verissä. He ymmärsivät alkaa luoda artisteista tavaramerkkejä aiemmin kuin muut.

Musiikkivienti tarkoittaa musiikin esittämistä, tallentamista ja myyntiä ulkomailla. Sen arvon mittaaminen on vaikeaa ja kansantaloudellinen vaikutus voi jäädä vähäiseksi. Sen sijaan se kohottaa maan imagoa varmasti. Siksikin se on merkityksellistä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö