Toimitukselta

Kimmo Lundén 31.7.2014 11:27 päivitetty 3.3.2016 14:49

Pidä myyntiverkostosi kurissa, jos haluat menestyä

Annamari Tolonen

Kun myyjä haukkuu valikoimissaan olevat tuotteet maan rakoon, ei ole ihme, jos Nokian puhelinmyynti takkuaa.

Teinin kännykkä meni lopullisesti lukkoon, tarvittiin uusi puhelin.

Menin kauppaan, joka vinoilee kuluttajalle, ”kuinka se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa”. Älypuhelin piti olla, merkistä ja hinnastakin oli ennakkoon näkemys, mutta kauppaan mennessä olimme vielä avoimia vaihtoehdoille.

Puhelimet telineissään olivat houkuttelevasti esillä - kaikki tunnetut merkit ja brändit.

Näkyvälläkään esillepanolla ei kuitenkaan ole lopulta mitään merkitystä, jos myyjä ryhtyy kovin sanoin mollaamaan puhelinbrändiä sen kaikissa mallikategorioissaan.

Teinin ensisijaisesti kysymä Samsung Galaxy sattui olemaan loppu ketjun pääkaupunkiseudun liikkeistä, oli vaihtoehtojen vuoro.

Olen pahoillani, Nokia ja Lumia, jälleenmyyjänne haukkuu puhelimenne niistä kyseleville asiakkaillenne maan rakoon.

”Nokian Lumia? Se nyt on jäänyt kilpailijoistaan 5-6 vuotta kehityksestä jälkeen, ikävä kyllä.”

"Kamera? Ei siinä muuta hyvää olekaan"

En olisi uskonut joutuvani puolustamaan sinänsä laatupuhelimena pitämääni Lumiaa Gigantin asiantuntevalle myyjälle, mutta niin siinä sitten kävi.

Koetin sanoa, että ainakin 925-mallissa on erinomainen kamera. Olen nähnyt sillä otettuja kuvia.

”Ei siinä sitten mitään muuta hyvää olekaan”, ohjasi myyjä auktoriteetillaan muiden älypuhelinten maailmaan.

Ja lisää löylyä puhelinpataan: ”Eivätkä Nokian puhelimet ole enää edes kotimaisia”, myyjä viittasi taannoiseen Microsoft-yrityskauppaan.

Vain päivää aiemmin atk-tukeni puolestaan oli arvioinut Lumioita minulle edullisimmista kalliimpiin laatupuhelimiksi. Hän ostaa niitä työkseen, eikä Lumia ole ainoa työnantajani sallima työpuhelin.

Eturivi vitriinissäkään ei auta

Tasapuolinen näkyvyyskään kaupan vitriineissä ei auta, jos myyjä ohjaa asiakkaan eturiviin asetettujen tuotteiden ohitse muille hyllyille.

Puhelinvalmistaja, pidä jälleenmyyntiverkostosi kurissa ja kunnossa tai markkinaosuutesi on mennyttä!

En usko, että kokemukseni kodinkoneliikkeessä oli ainutlaatuinen.

Teinin puhelinvalinta päätyi lopulta myyjän suosittelemaan Applen iPhoneen.

Kirjoittaja Kimmo Lundén on M&M:n toimittaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö