Totuus

Jani Niipola 18.4. 10:27 päivitetty 18.4. 10:37

Pro bono tekee hyvää maineelle ja motivaatiolle

Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö.

Millenniaalien myötä pro bono -työn merkitys on muuttunut, kirjoittaa M&M:n uutispäällikkö Jani Niipola.

Vuosi sitten vierailin seattlelaisessa teknologiayrityksessä. Suhteellisen pieneksi yritykseksi Tunen vastuullisuusohjelma on pitkälle viety. Työaikaa saa käyttää siivoamaan lähialueen katuja, rakentamaan miniasuntoja kodittomille ja yritys tarjosi mahdolllisuuden tehdä vapaaehtoistyötä yliopistorahastolle, jonka olivat perustaneet Bill ja Melinda Gates.

Tune organisoi myös rahaston markkinointia. Kaiken tämä yritys tekee pro bono eli yleisen hyvän vuoksi.

Suomalaiselle markkinointitoimistoille pro bono -työt ovat pitkään olleet tapa tehdä jotain tavallisesta arjesta poikkeavaa ja ottaa vastuuta yhteiskunnasta.

Toimittaja Ville Perttulan ­jutussa helsinkiläiset markkinointialan toimistot kertovat, millaisia pro bono -töitä he tekevät ja miksi. Syitä ja tapoja on monenlaisia, mutta on myös niitä toimistoja, joilla aika ei riitä.

Ne, jotka pro bonoa tekevät, kokevat monenlaisia hyötyjä. Yhteiskuntavastuun lisäksi luvassa saattaa olla mainetta ja kunniaa. Cannesissa kävijät tietävät, että yhteiskunnallinen mainonta voittaa kilpailuja.

Viimeksi Vuoden Huipuissa liikkuvan kuvan sarjassa parhaana palkittiin konfliktinratkaisujärjestö CMI:lle tehty Maailman huonoin vitsi. Tekijä oli Miltton, joka pokkaa harva se vuosi juuri alan tärkeimmässä gaalassa palkintoja pro bono -töillä.

Millenniaalien myötä pro bono -työn merkitys on muuttunut seattlelaisessa teknologiayrityksessä ja helsinkiläisessä markkinointitoimistossa.

Uusimpaan lehteemme toimittaja Emil Elo haastatteli suomalaista Sami Viitamäkeä, joka on luonut uraa New Yorkissa. Viitamäki antaa vahvaa todistusta siitä, millaista taistelua se on, kun yritykset kilpailevat parhaista lahjakkuuksista.

Yhdysvalloissa kilpailu huipputekijöistä on niin kovaa, että pelkkä palkka ei enää ratkaise. Dollarin tai euron lisäksi millenniaalille työssä pitää olla merkitystä.

Aikaisemmin pro bono saattoi olla yritykselle kätevä tapa hyödyntää nuorimman henkilöstön energiaa, koska opetella voi niissä asiakkuuksissa, joissa tunnit kirjataan, mutta lasku ei lähde. Luovuudellakin voi kikkailla eri tavalla, kun ei laskuta. Jos palkinto saadaan, luova johtaja hakee sen sitten lavalta yhdessä asiakkaan kanssa.

Nyt tunnetut pro bono ­-asiakkaat voivat olla jopa tapa houkutella työn­tekijöitä, koska yhteiskunnallisissa kampanjoissa tuntee tekevänsä merki­tyksellisestä työtä jopa markkinointi­alalla.

Seattlelaisella Tunella työnimike ”Officer for All Things Fun” muutettiin viime vuonna vastuullisuusjohtajaksi. Muutos näkyy, mutta se on lopulta pieni korjausliike. Tunen vastuullisuusjohtaja sanoi, että perjantaidrinkit juodaan edelleen, mutta nykyään niiden yhteydessä tehdään yleensä jotain yleisesti hyödyllistä.

Kirjoittaja Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö. Kirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 8/2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö