Toimitukselta

Henrik Muukkonen 21.11.2014 12:40 päivitetty 3.3.2016 14:50

Ruotsalaisten salaisuus paljastui

Ruotsi sai mainoskilpailu Epicasta 9 kultaa, 9 hopeaa ja 3 pronssia. Suomi pokkasi hopean ja pronssin. Lue miksi.

Ruotsalaiset mainokset ovat parempia siksi, että ne ovat usein paljon hauskempia kuin suomalaiset.

Tämä selvisi minulle, kun istuin alkuviikon Amsterdamissa mainoskilpailu Epican tuomaristossa ja katsoin satoja mainoksia.

Suomalaiset mainokset tekevät toki parhaansa edistääkseen asiakkaansa liiketoimintaa, mutta se ei ihan riitä kansainvälisissä mainoskilpailuissa.

Kansainvälisessä mainoskilpailussa pitää olla joko mykistävän hyvä tai todella kekseliäs ja hauska. Ruotsalaiset pärjäävät hauskuudella.

Katsokaa vaikka. Tässä alla on kultaa voittanut ruotsalainen mainos

 

ja tässä hopeaa pokannut suomalainen mainos, joka kilpaili eri kategoriassa.

 

Kumpikin on hauska, mutta ruotsalainen on vielä hauskempi. Siksi kultaa.

Mainoskilpailuissa pärjääminen on toki tärkeää, koska se viehättää asiakkaita ja toimii rekrytointi-ilmoituksena. Asiakas on entistä tyytyväisempi, jos hänen ostoksensa osoittautuu täysosumaksi. Luovat ihmiset taas haluavat mielellään työskennellä toisten luovien ihmisten kanssa ja usein mainoskilpailumenestystä pidetään luovuuden osoituksena.

Pitää kuitenkin muistaa, että mainoskilpailut ovat liiketoimintaa siinä missä kaikki muukin liiketoiminta. Järjestäjät elättävät itsensä järjestämällä kilpailuja.

Parhaat mainokset usein voittavat, mutta toisinaan parhaan palkinnon saa sopivin mainos. Esimerkiksi tänä vuonna Epican juryn enemmistö ei halunnut palkita Grand Prix'lla tavarataloketju Harvey Nicholsin Sorry I Spent It on myself -kampanjaa, joka voitti kultaa ja useita muita palkintoja.

 

Syy oli se, että mainoskilpailun maineen kannalta oli parempi palkita jokin muu kuin jo muissa kilpailuissa menestynyt mainos. Siksi Grand Prix -palkinnon sai GE:n sinänsä ansiokas The Boy Who Beeps.

 

Mainostoimiston oman liiketoiminnan kannata ei aina edes ole välttämätöntä osallistua kilpailuihin. Ensinnäkin osallistuminen maksaa aina rahaa ja toiseksi hyvän esittelyvideon tekeminen on aika suuri ponnistus sekin.

Tämän vuoksi parhaat mainokset eivät aina edes päädy tuomariston eteen.

Tämän saimme todeta, kun vierailimme tuomaroinnin jälkeen mainostoimisto 180 Amsterdamissa.

Heidän Qatar Airwaysille tekemä The Land of FC Barcelona on sekä mykistävän hyvä että hauska. Tästä voivat ruotsalaisetkin ottaa oppia.

 

Kirjoittaja Henrik Muukkonen on M&M:n uutispäällikkö. Epica järjestettiin 17.-20. marraskuuta 2014.