Totuus

Kati Haapakoski 10.8. 08:35

Televisio on muuttunut jo

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Nyt menestyminen edellyttää sekä lineaarisen television että suoratoiston yhdistämistä eri tavoin. Uudet yhteistyökuviot ja kumppanuudet ovat välttämättömiä.

Historiallinen draamasarja, Alex Haleyn Pulitzer-palkittuun romaaniin perustuva Juuret, on ensimmäinen televisiosarja, jonka muistan. En siksi, että olisin nähnyt sen silloin 1970-luvun lopussa. Muistan sen siksi, että en nähnyt sitä tuolloin.

Koko muu perhe katsoi ohjelmaa oululaislähiön olohuoneessa, mutta minä perheen kuopuksena olin liian pieni näkemään julmuuksia. Minut passitettiin nukkumaan.

Se oli katkeraa. Tunsin itseni ulkopuoliseksi.

Sellaista se oli kuuluisana vanhana hyvänä aikana: perheet katsoivat yhdessä televisiota. Paras katseluaika eli niin sanottu prime time ajoittui iltaan noin kello 19–23, jolloin mainostajat tavoittivat television avulla massat. MTV esitti ohjelmistoaan aluksi Ylen televisiokanavilla, ja MTV3 aloitti omana valtakunnallisena televisiokanavanaan vuonna 1993.

Nykyisin ihmiset istuvat eri huoneissa ja katsovat omista laitteistaan kuka mitäkin. Television katsominen yhdessä on harvinaista, mutta edelleen sitä toki tapahtuu, esimerkiksi urheilutapahtumien yhteydessä.

Koska katselu on siirtynyt verkkoon, teleoperaattorit ovat kiinnostuneet televisiotoiminnasta. Niinpä Teliakin hamuaa Bonnierin televisiotoimintaa noin miljardilla eurolla. Tähän kuuluvat suomalainen MTV3, ruotsalainen TV4 ja maksutelevisiokanava CMore. Suomessa toimivia maksullisia suoratoistopalveluja ovat esimerkiksi HBO Nordic, Netflix, DNA TV, Elisa Viihde ja Sanoman Ruutu.

Julkisen palvelun Ylekin on ymmärtänyt tämän ja kehittänyt Areenasta toimivan palvelun. Verkossa täytyy olla, ja tukevasti.

Lineaarisen television valtakaudella tulot kertyivät pääasiassa mainonnasta. Media pystyi kontrolloimaan, mitä ja milloin ihmiset näkivät. Hyvällä suunnittelulla se pystyi vaikuttamaan mainostulojen määrään.

Internetin, teknologian ja ­ihmisten muuttuneiden tottumusten takia televisio on muuttunut ja mediayhtiöiden valta on vähentynyt. Bisnes on monimutkaistunut. Televisio ei silti ole sen enempää kuollut kuin sanomalehdetkään. Nyt menestyminen edellyttää sekä lineaarisen television että suoratoiston yhdistämistä eri tavoin. Uudet yhteistyökuviot ja kumppanuudet ovat välttämättömiä.

Tulot koostuvat paitsi käyttäjätuloista että mainoksista. Mainostajat odottavat yhtiöiltä entistä parempia mittareita.

Ylhäiseen yksinäisyyteen ei voi jättäytyä julkinen palvelukaan. Yhteistyön lisäämisestä puhuu myös Ylen uusi toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila tämän lehden haastattelussa. Yle on jo aiemmin tehnyt yhteistyötä kaupallisten toimijoiden kanssa, esimerkiksi Sanoman omistaman uutistoimiston Startelin kanssa. Se myös ostaa suuren osan tuotannostaan yksityisiltä yrityksiltä.

Nyt lienee odotettavissa uusia avauksia.