Totuus

Jani Niipola 11.1. 08:27

Uuden rakentamisesta hyötyvät kaikki

Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö.

Yhä useampi suomalainen luovan alan toimisto hakee kasvua kansainvälisiltä markkinoilta, kirjoittaa M&M:n uutispäällikkö Jani Niipola.

Vuoden 2019 ensimmäinen Markkinointi & Mainonta katsoo rohkeasti tulevaan ja Suomen rajojen ulkopuolelle.

Viime vuoden marraskuussa M&M kirjoitti suomalaisista suunnittelijoista maailmalla. Kun lahjakas yksilö lentää kotimaan ulkopuolelle, onneakin tarvitaan, mutta ratkaisevia ovat erityisesti henkilö­kohtaiset ominaisuudet.

Nyt M&M käsittelee suomalaisen luovan työn vientiä laajemmin. Yhä useampi suomalainen luovan alan toimisto hakee kasvua kansainvälisiltä markkinoilta ja jakaa oppejaan siitä, miten bisnestä on laajennettu maailmalle.

Tapoja on monia. Bränditoimisto Bondin strategiana on ollut tehdä töitä paikallisille asiakkaille ulkomailla, ja uusien toimistojen sijainnit ovat ratkenneet sen kautta, missä mahdollisuuksia on avautunut. Superson puolestaan menee maailmalle bisnesmalli edellä, ja Hasan & Partners Group on ostanut siivun ruotsalaisista tai amerikkalaisista toimistoista saaden jalansijaa sitä kautta.

Yksi taktiikka loistaa vielä poissaolollaan. Pieni maa – ja luova työ erityisesti – tarvitsee aina guruja ja suunnannäyttäjiä, mutta maailmalla kaipaamme tervettä yhteishenkeä.

Suomalainen peliteollisuus tunnetaan nykyään paitsi hittipeleistään ja inspiroivista johtamismalleistaan myös huikeasta yhteishengestään, jossa eri firmojen kokonaisuuden painoarvo on kansainvälisillä messuilla yksittäisiä firmoja suurempi.

Aina ei ollut näin. Suomalaisessa peliteollisuudessa oli jo 90-luvun lopulla hinkua ulkomaille, mutta keskinäinen kilpailu oli karua kotimaassa asti. Tarinan mukaan amerikkalainen toimittaja tuli Helsinkiin tekemään juttua suomalaisista pelifirmoista ja kun häntä kuskattiin saunasta toiseen, löylyissä haukuttiin aina muita.

Seuraavana vuonna sama ­toimittaja meni Ruotsiin, koska ei jaksanut kylpeä negatiivisessa energiassa.

Tarinan opetus on, että amerikkalainen journalisti herätti pelialan: kansainvälisille markkinoille pyrkivällä suomalaisella firmalla ei ole suomalaisia kilpailijoita. Nykyisin pelialaa leimaa yhteisen tekemisen henki.

Luovaa työtä viedään, mutta tärkeää on myös kansainvälisen markki­nointiosaamisen tuominen takaisin Suomeen. Vuoden ensimmäinen Markkinointi & Mainonta kertoo, miten kansainvälisen uran markkinointi­alalla tehnyt Altian markkinointijohtaja Kirsi Puntila hyödyntää maailmalla oppimaansa Suomessa.

Jokainen paluumuuttaja kehittää kulttuuriamme. Hetkessä kulttuurinmuutos ei synny, mutta kaikki uudistukset vaativat aikaa. Oma tehtävänsä on myös alaa seuraavalla medialla.

Alkanut vuosi tuo uutuuksia tähänkin mediaan, mutta kerrotaan niistä hieman myöhemmin. Uutta rakennetaan kuin luovan työn vientiä: kokeillen, oppien ja ennen kaikkea yhdessä.

Kirjoittaja Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.