TOIMITUKSELTA

Henrik Muukkonen 13.9.2013 10:13 päivitetty 4.2.2016 10:35

Vanhenevia naisia on vaikea viihdyttää

Yli viisikymppisillä naisilla on padit ja älypyhelimet siinä missä muillakin. Lisäksi printtimainosmarkkina näyttää ainakin tuoreen Mainostajien liiton Mainosbarometrin mukaan jatkavan alamäkeään.

Sanoma Magazines Finland suunnittelee lakkauttavansa Iiris-lehden, koska lehti on tappiollinen.

Iiris lanseerattiin maaliskuussa 2012 ja saavutti ensimmäisenä ilmestymisvuonnaan 42 435 kappaleen levikin.

Lehti oli suunniteltu erityisesti 50–64-vuotiaille naisille ja miehille. Heitä on Suomessa yhteensä noin puolitoista miljoonaa. Kävi kuitenkin niin, että lehti ei onnistunut houkuttelemaan tarpeeksi naisia saati miehiä.

Sanoman omissa mainospuheissakin lehti kääntyi naistenlehdeksi ja oli tarkoitettu hänelle, joka ”suosii viikonloppupyrähdyksiä miehensä kanssa tai lähtee ystävätärporukassa kulttuuri-, shoppaus- ja kylpylämatkoille”.

Lopettamispäätös kertookin siis sen, että vanhenevia naisia on vaikea viihdyttää.

Allerin Oma aika -lehti osoittaa, että menestyvä, yli viisikymppisille tarkoitettu aikakauslehti tarvitsee lukijoikseen sekä miehiä että naisia.

Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä julisti viime viikolla itsekin Mainostajien Liiton Mainontapäivässä, että lehdellä menee tällä hetkellä erittäin hyvin. Syyksi hän nosti lehden sisällön ja sen, että sisältö on tarkoitettu molemmille sukupuolille.

Aalto-Setälä totesi menestyksen johtuvan osin myös siitä, että muut eivät tee mitään. Lähes samaan hengenvetoon hän muistutti Allerin joutuneen lakkauttamaan nuorisolehti Miss Mixin. Syykin oli selvä, lukijoita oli sittenkin liian vähän.

Uuden lehden kustantamislogiikka on nykyisin yksinkertaista. Jos rahaa ei tule nopeasti tarpeeksi, lehti saa mennä. Tai kuten Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Anu Nissinen muotoili tiedotteessa: ”Printtilehtien perinteinen lanseeraaminen on muuttunut erittäin haastavaksi kuluttajien mediankäytön ja mainosmarkkinan nopean muutoksen vuoksi.”

Eikä printtilehtien perinteinen lanseeraaminen muutu yhtään helpommaksi.

Yli viisikymppisillä naisilla on padit ja älypyhelimet siinä missä muillakin. Lisäksi printtimainosmarkkina näyttää ainakin tuoreen Mainostajien liiton Mainosbarometrin mukaan jatkavan alamäkeään.

Jos jotain hyvää haluaa nähdä, niin mainosmarkkinoiden syöksy näyttää jo hieman oikenevan.