7P

Tiina García 2.1. 09:11

Tunteellinen, taivaallinen paperipussi

Tiina García.

Ymmärtääkseen asiakasta tulee altistua asiakkaaksi, kirjoittaa Tiina García.

Lentokoneesta bongatun paperisen pahoinvointipussin kyljessä lukee ”In a while, you’ll be fine”. Se tuntuu lohdulliselta tietäen, miten kurja olo on, kun kyseistä pussia joutuu käyttämään. Vaatimaton lause vaatimattomassa pussissa tekee yrityksestä, tässä tapauksessa lentoyhtiöstä, astetta inhimillisemmän ja läheisemmän: joku haluaa minun voivan paremmin. Lause siis saa aikaan positiivisen tunteen. 

Kun puolestaan radiomainoksessa mies kertoo toiselle kepeään sävyyn vaimonsa kuolleen pommituksessa ja lapsensa astuneen miinaan, ollaan jo kyseenalaisella alueella. Mainos saa aikaan ennemminkin ärsytystä kuin myötätuntoa sen keinote-koisuuden ja yliampuvuuden takia. Tunteisiin vetoaminen on hyvä markkinointikeino, ja sen merkitys todennäköisesti kasvaa nykyisen tehokkuusruuvin kiristyessä. Hienovaraisuus ja uskottavuus ovat kuitenkin niitä taiteenlajeja. 

Suhdetoiminnan ja myyntityön lisäksi markkinointiin kuuluu mainonta. 7P-teorian mukaiset elementit ovat pitäneet pintansa vuosia, mutta keinot ja kanavat ovat kokeneet vallankumouksen. Sosiaalinen media on moninkertaistanut promootiomahdollisuudet, mutta entä ellei some olekaan vaihtoehto? Se, jos mikä haastaa markkinointiosaston diginatiivit. Miten muuten tavoittaa kuluttaja kuin mobiilisti?

Tilanteita, joissa sosiaalista mediaa ei olisi mahdollista käyttää, on koko ajan vähemmän. Esimerkkinä voisi kuitenkin mainita taivaskyydin. Halpalentoyhtiöiden minimoitua palvelunsa moni kone liitelee yläilmoissa yhä ilman wifiä, elokuvatarjontaa tai muuta viihdykettä. Kun etenkään pitkällä lennolla matkustaja ei jaksa lukea, nukkua tai ratkoa sudokuja urakalla, on aikaa myös joutenoloon ja ympärilleen katseluun. Mihin kaikkeen matkustaja väkisinkin katseensa luo? Voisiko folioisen ateriarasian pohjalle painattaa voittokoodin tai mainoslauseen? Tämä saattaisi vaikuttaa ruokahävikin määräänkin - taas yksi markkinoinnillinen ulottuvuus. Tai mitä jos niskatuen paperisuojain tarjoaisikin aina takana istuville tietokilpailuvisan, josta luvataan palkinto?  Lisää on helppo keksiä.

Alussa puhuttiin uskottavuudesta. Kotikutoinen termi habitususkottavuus kuvaa sitä, miten yrityksen edustajan olemus ja käyttäytyminen usein korreloi tuotteen tai koko yrityksen uskottavuuden kanssa. Asiakas ei tätä läheskään aina tiedosta, joten tähän kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota yhä uudelleen ja uudelleen, niin kliseinen kuin asia onkin. 

Parasta mainosta on osaava ja asiallinen työntekijä, joka ulkoisella olemuksellaan ja hyvällä käytöksellään on linjassa kaiken yrityksessä edustamansa kanssa.

Ymmärtääkseen asiakasta tulee altistua asiakkaaksi. Jonottaa, istua, kävellä, syödä, odottaa, tilata, maksaa. Missä ja miten liikutaan, mitä nähdään, kuullaan ja haistetaan, ylipäätään aistitaan. Mahdollisuuksia omaperäiseen mainontaan on vaikka millä mitalla. Kyse on vain kekseliäisyydestä ja usein yksinkertaisesta sellaisesta. Kannattaa osallistaa myös asiakas markkinointitiedon tuottajaksi, hän on paras asiantuntija.

Jos muuten on niin onnekas, ettei tarvitse sitä paperipussia, voi ratkaista toisella puolella olevan pulmatehtävän. Tai kirjoittaa siitä kolumnin.

Kirjoittaja Tiina García on Satakunnan ammattikorkeakoulun lehtori ja tiimivastaava palveluliiketoiminnassa ja matkailussa. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa matkaoppaana.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö