Pörssiyhtiöt ovat jälleen julkaisseet osavuosituloksiaan. Joillakin menee hyvin, toisilla kehnosti. Johtajia on saateltu uusiin haasteisiin firman ulkopuolelle, joukossa myös markkinointi- ja viestintäjohtajia.

Yksi asia vain pysyy samana. Sitä eivät hetkauta suhdanteet, laatikkoleikit eivätkä strategiamuutokset. Ne ovat talouskatsausten ja -esitysten väsähtäneet ja mielikuvituksettomat kuvitukset.

Yleensä talouskatsauksen alkuun on ujutettu firman logo. Se onkin usein ainoa noin 15-sivuiseen esitykseen sisältyvä, yritystä itseään kuvaava selkeä visuaalinen viesti.

Yritykset nappaavat kuvituksen kuvapankeista tai mainosmateriaaleistaan - tai siltä ainakin vaikuttaa. On niitä iloisesti mutta ei-liian-tehottoman-näköisesti hymyileviä toimistotyöläisiä. Ja kaupunkien siluetteja, passikuvattuja johtoryhmäläisiä ja sympaattisia perheitä makkaran äärellä.

Jos pörssiyhtiön asiakkaat ovat toisia yrityksiä, kuvassa on usein putkistoja jostain nimettömäksi jäävästä teollisuuslaitoksesta. Jos on kyse ketterästä palveluyrityksestä, toimintaa kuvaa sohvalla istuva mies tai perhe sohimassa älylaitteen näyttöä.

Tulosesityksissä on valtava numeromassa, jota koskee tietty määrämuotoisuus. Esitysten kautta yritys voisi kuitenkin erottua kilpailijoista. Tulosesitykset ovat olennainen osa yrityksen markkinointia sijoittajille, minkä lisäksi esitykset jäävät eloon yritysten kotisivuille vuosikausiksi.

Otetaan tikunnokkaan esimerkiksi Stockmann. Sen tulosesityksen kuvastossa naiset venyttelevät nautinnollisesti ylisuurilta näyttäviä villapuseroitaan – ei tietoa onko kyse eksklusiivisesta, pankin räjäyttävästä uudesta brändistä vai onko nyt vaan sattunut löytymään tällaisia kuvia numerolitaniaa rikkomaan.

Fortum in tulosesityksen aloittaa parrakas mies, joka tuntee kasvoillaan kesän lämmön. Valmet in toimintaa kuvaavat sadepisarat kasvin lehdellä. Terveystalo n tulosesityksen kuudesta valokuvasta kolmessa näpelöidään puhelinta tai tablettia.

Tässä ilmainen vinkki: Jos yrityksellä on hittituote tai kasvulupaus, siihen liittyvää tarinaa, ilmiötä ja ihmisiä voi kuvittaa tulosesityksessä. Hittituote voi olla kirves tai kaivinkone, mekko tai myymäläkonsepti.

Sijoittajan voi parhaiten yllättää hyvillä tulosluvuilla. Sijoittaja kuitenkin sitoutuu myös tarinoihin ja oivalluksiin, ja niitä eivät tulosesitykset juurikaan tarjoile.

Tämän tuloskauden sympatiapisteet menevät Tokmann ille. Se sentään kertoo raportissaan kuvien kautta, mihin kaikkeen sen tunnettua punaista ämpäriä voikaan käyttää.