"150 vuoden historia on suomalaisessa yritysmaailmassa harvinainen virstanpylväs. Satsaamme juhlavuoteen merkittävästi", Stark Suomea pyörittävän DT Finland in toimitusjohtaja Harri Päiväniemi totesi eilen tiistaina M&M:lle .

Hänen mukaansa juhlavuosi näkyy asiakkaille koko vuoden. Ei yhtenä isona happeningina vaan pienempinä paloina: tapahtumia, perinteistä mediaa, road show ja seminaari.

Nykyisin Stark-nimellä toimiva yritys sai alkunsa vuonna 1868, kun saksalainen Peter Starckjohann perusti rautakaupan Viipuriin. Sotien aikana oli pakko lähteä evakkoon, ensin Pietarsaareen ja sen jälkeen Lahteen.

Välillä yhtiö oli pörssissä ja yrityssaneerauksessa, mutta henki pihisee edelleen. Ja pihiseekin vahvasti.

Suomen rautakauppa on viime vuoden ollut K-raudan juhlaa, mutta markkinakakkosella Starkilla on hyvät eväät panna ykköselle kampoihin. Arkea on tosin sekoittanut omistuksen vaihtuminen useaan kertaan.

Tuorein muutos tapahtui viime syksynä, kun Stark päätyi amerikkalaiselle pääomasijoittajalle Lone Star Funds ille. Pohjoismaissa Stark on osa Stark Group -konsernia. Sillä on Suomessa 27 myymälää sekä verkkokauppa.

Suomalainen päivittäiskauppa on K-ja S-ryhmä n näpeissä, mutta rautakaupassa tilanne on toinen. S-ryhmä ei ole onnistunut Terroillaan nousemaan alan suureksi tekijäksi, ja nyt näyttää siltä, että osuuskauppaväki panostaa rautakauppiaana ennen muuta Prismoihin.

Pitkästä historiastaan huolimatta Stark on moderni ja ennakkoluuloton yritys. Tästä kertoo muun muassa viime syksynä tehty radikaali liike: Stark-ketjua pyörittävä DT Finland siirsi Lahden keskusvarastonsa sekä varastopalvelujen tuotannon Posti lle.

"Yhdistämällä logistiikkaosaamisensa Postin kanssa, Stark vahvistaa palvelutasoaan, sen laatua ja tehokkuutta entisestään ketjutoiminnassaan, sekä luo edellytykset monikanavaisen kaupan kehittämiseen. Toimiva logistiikka on asiakaslupauksemme keskiössä", totesi ostojohtaja Kari Wahlman tuolloin.

Juuri siitä rautakaupassa on kysymys.