Pokeripelikoneen perinteinen ”tuplausmusiikki” on liian monille tuttu. Viikkoja jatkunut julkinen keskustelu valtionyhtiö Veikkauksen asemasta, mainonnasta ja vastuullisuudesta pysäytti tänään torstaina musiikin Ei voittoa -töksähdykseen.

Pitkään näytti siltä, että vaikka Veikkaukseen kohdistuu koko ajan enemmän painetta, muutosta ei ole tulossa.

Nyt muutos tulee.

Torstaina omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd) ja Veikkauksen hallituksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo kertoivat Veikkauksen seitsemän kohdan muutosohjelmasta.

Yksi toimenpiteistä on pelikoneiden vähentäminen. Paatero ja Kallasvuo kertoivat yli 3000 peliautomaatin poistamisesta. Kaiken kaikkiaan peliautomaatteja on Suomessa yli 21000.

Muutosohjelma on Veikkauksen vastaus voimakkaana velloneeseen keskusteluun, joka muun muassa kyseenalaisti yhtiön vastuullisuutta muun muassa ongelmapelaajista.

Sen takia muutokset ja niiden läpivienti ovat saattavat olla suomalaiselle liike-elämälle kiinnostava virstanpylväs siinä, mitä eroa on puhua vastuullisuudesta ja toimia vastuullisesti.

Markkinointialalla huomiota herättää, että monet suunnitelluista toimenpiteistä iskevät Veikkauksen markkinointiin. Merkkejä oli ilmassa ja keskusteluja asiakkaan ja toimistojen välillä varmaan jo käyty. Veikkauksen markkinointia on kritisoitu voimakkaasti viime viikkoina. Elokuussa Veikkaus laittoi yksittäisiä kampanjoita tauolle. Se myös ilmoitti palauttavansa aiemmin lakkautetun eettisen neuvostonsa.

Nyt markkinoinnin ”linjauksia päivitetään”, ”markkinointipanostuksia vähennetään” ja ”mainontaan asetetaan sekä laadullisia että määrällisiä rajoitteita”.

Tässä vaiheessa vaiheessa voi vain arvailla, mikä muutosohjelman vaikutus tulee olemaan suomalaiseen markkinointialaan.

Veikkaus on ollut vuosia Suomen suurin mainostaja. Lause, joka oli alalla kehu ja ylpeydenaihe, kuulostaa viimeisten viikkojen keskustelun ja tiedotustilaisuuden jälkeen erilaiselta.

Viime vuonna Veikkaus valitsi kilpailutuksen kautta luoviksi konseptitoimistoikseen Hasan & Partnersin, Miltton Creativen ja Bob the Robotin. Taktista markkinointia toteuttaa Orange Advertising. Vaikka yksikään näistä toimistoista ei ole laittanut muniaan yhteen koriin, monelta tulee katoamaan koreistaan isoja kultaisia munia.

50 miljoonan euron kysymys kuuluu: mikä on Veikkauksen muutosohjelman vaikutus toimistoihin? Se jää nähtäväksi, ja todennäköisesti vaikutuksia nähdään hyvin pian.

Kirjoittaja on Markkinointi&Mainonnan uutispäällikkö.