Kolumni

Pauli Waroma 5.12.2017 13:47 päivitetty 5.12.2017 14:01

100 000 näyttöä kylmäsoitolle

Karoliina Paavilainen
Pauli Waroma.

Kirjoitin Linkediniin pari viikkoa sitten statuksen, jossa ihmettelin minulle tulevien kylmäsoittojen määrää. Status kirvoitti 580 tykkäystä, 140 kommenttia ja 100 000 näyttökertaa. Kylmäsoittelusta keskustelu tuntuu kiinnostavan.

Keskustellaan siis hieman lisää.

Edellisessä työssäni palveluntarjoajana soitin kylmäsoittoja ja ostin kylmäsoittopalveluita. Nämä olivat ainakin sillä mittarilla onnistuneita, että niiden kautta saimme aikaiseksi enemmän katetta kuin mitä niiden suorittamiseen kului rahaa tai aikaa. Mutta mikä oli vaihtoehtoiskustannus?

Nyt olen pöydän toisella puolella. Saan päivittäin 10–15 soittoa minulle tuntemattomilta tahoilta. Puheluiden määrän lisäksi ihmetyttää niiden laatu. En koe, että juuri yhdessäkään puhelussa soittoa on räätälöity juuri minulle.

Onko puhelimella soittaminen liian helppoa? Ajatellaanko määrän korvaavan laadun? Kuinka tehokasta soittaminen on, jos soittava yritys ei ole tunnettu, eikä ole segmentoinut kontaktejaan? Minulle tullut soitto ei johda tapaamiseen, jos en ole koskaan kuullutkaan soittavasta tahosta tai soittaja ei ole paketoinut tarjoamaansa erittäin napakasti juuri minua houkuttelevaksi.

Mitä voisi tehdä? Samaa kuin meidän kaikkien muidenkin myyjien ja markkinoijien pitää tehdä. En minäkään soita koko Suomea läpi ja kysy, paljollako laitetaan terveyspalveluita.

Asiakaskuntaa tulee tutkia ja segmentoida, jotta tarpeet ja palvelutarjoama kohtaavat. Omaa osaamista pitää markkinoida monikanavaisesti, jotta vastaanottaja tunnistaa, miltä taholta yhteydenotto tulee. Tarjoama tulee tuotteistaa niin, että sen voi esitellä houkuttelevasti lyhyessä ajassa. Ja toki hinnoittelu kannattaa miettiä järkeväksi.

Eikö lopulta olisi molemmille, ostajalle ja myyjälle, helpompaa, jos nuo asiat tehtäisiin kunnolla? Sitten varsinaisia myyntisuoritteita, esimerkiksi soittoja, voitaisiin tehdä vähemmän ja laadukkaammin. Lopultahan koko yhteiskunta voittaa, kun työpäivät eivät valu keneltäkään hukkaan.

Kirjoittaja on Pihlajalinnan markkinointijohtaja.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.